Monografia ukazuje nowe spojrzenie na jakość produktu, które dzięki uwzględnieniu myślenia kategoriami procesu życia wychodzi poza dotychczasowe, techniczne rozumienie tego pojęcia. Pokazano możliwości wykorzystania danych pozyskanych dzięki ocenie cyklu życia do komunikowania środowiskowej sprawności produktów, przez co opisano nowe podejście i użycie środowiskowej oceny produktu, LCA (life cycle assessment).
Celem podjętych działań jest ocena potencjału przekazywania komunikatów o skuteczności środowiskowej produktów ich nabywcom i konsumentom. Jak dotąd nie zweryfikowano bowiem możliwości wykorzystania jednolitego systemu zezwalającego na przekazywanie takich danych o rozmaitych rodzajach produktów oferowanych na rynku.
Brakuje opracowania zawierającego ocenę możliwości użycia jednolitego systemu znakowania środowiskowego produktów. Obecnie istnieje prawie 500 różnego typu znaków środowiskowych zawiadamiających o zróżnicowanych aspektach związanych ze środowiskiem.
Są one stosowane do znakowania różnorodnego rodzaju produktów, jednak w głównej mierze jeden znak może być używany wyłącznie do oznaczania jednej potężnej kategorii bądź znajduje użycie w przypadku kilku wybranych.
obecnie na rynku nie istnieje znak ekologiczny, który miałby wykorzystanie dla wszelkich kategorii produktowych, co w połączeniu z mnogością oznaczeń sprawia, że społeczna znajomość znaków naturalnych jest wciąż na niskim poziomie.
klienci mają problemy nie tylko z ich rozpoznawaniem,również z interpretacją przekazywanych przez nie treści. Skutkuje to brakiem zaufania do produktów naturalnych, co znajduje odzwierciedlenie w ich raczej niskim popycie i udziale w rynku.
potrzebne jest więc powiększanie zaufania społecznego do znakowania organicznego produktów, które w przyszłości mogłoby przyczynić się do rozwoju rynku stabilnych dóbr i usług. Niezbędne jest ponadto zwiększenie świadomości nabywców dotyczącej oceny produktów poprzez pryzmat ich oddziaływania na środowisko.
W monografii przedstawiono wyniki badania przeprowadzonego wśród konsumentów. Dotyczyło ono jednolitego systemu znakowania produktów etykietami środowiskowymi opartymi na wynikach analizy cyklu życia. Jego wyniki pokazują, iż jest realne wykorzystanie tego kanału komunikacji do przekazywania informacji o efektywności środowiskowej produktów.
Etykiety zawierające dane środowiskowe pozwolą w przyszłości na oznaczenie w ten sam rozpoznawalny sposób zróżnicowanego typu produktów dostępnych na rynku, a także na proste porównywanie efektywności środowiskowej w ramach jednej kategorii produktowej.
Zaletą zastosowania takiego systemu jest zniwelowanie szumu komunikacyjnego wynikającego z mnogości użytkowanych obecnie deklaracji i znaków ekologicznych i przyczynienie się do rozszerzenia świadomości i zainteresowania motywem środowiskową poprzez szersze grono konsumentów.
Znajdujące zastosowanie w odniesieniu do wszystkich produktów ujednolicone etykiety, zawierające informacje pozyskane z analizy cyklu życia artykułu, mogłyby dodatkowo w przyszłości uzupełnić bądźcałkowicie zastąpić aktualnie użytkowane systemy organicznego znakowania produktów.