W publikacji zaprezentowano podstawowe zagadnienia dotyczące zarządzania procesami i produktami wynikające z aktualnych tendencji wymuszających na zarządzających organizacjami poszukiwanie rozwiązań w zakresie przewagi konkurencyjnej.
Podręcznik składa się z dziewięciu rozdziałów, w których opisano problematykę dotyczącą relacji organizacji i jej otoczenia oraz przedstawiono główne składowe jej mikro- i makrootoczenia. Omówiono dodatkowo wybrane aspekty zarządzania organizacjami i wyznaczono podstawowe funkcje zarządzania organizacją oraz istotę cyklu kontroli.
w dodatku w książce zawarto kwestię systemowego zarządzania w ujęciu procesowym przy uwzględnieniu podejścia opartego na ryzyku, a także podstawowe wymagania dotyczące użycia systemowego podejścia do zarządzania w organizacjach przy wykorzystaniu znormalizowanych systemów zarządzania.
W pracy przedstawiono w dodatku jedno z ważniejszych zadań w strategii zarządzania przedsiębiorstwem, a mianowicie zarządzanie procesem projektowania i wprowadzania nowego produktu na rynek. W dalszej części książki zaprezentowano podstawy projektowania proekologicznego, jego związek z zarządzaniem procesami produkcyjnymi i produktami i ogólną charakterystykę wybranych narzędzi LCA.
na dodatek omówiono zagadnienie zarządzania procesem motywowania pracowników w miejscu pracy. Rozważania nad zarządzaniem procesami i produktami zamykają kwestie dotyczące oceny efektów działalności organizacji w zakresie zarządzania procesami i produktami, a także rachunku kosztów procesu życia produktów.