Prezentowany zbiór studiów przypadku i zadań, przygotowany przez pracowników Katedry Marketingu Międzynarodowego Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, ma na celu próbę wykształcenia w odbiorcach umiejętności podejmowania stosownych decyzji w działalności międzynarodowej przedsiębiorstwa.
Celem publikacji jest także wskazanie Czytelnikom,trafnie przygotowana strategia marketingowa, przypasowana do profilu działalności przedsiębiorstwa oraz sytuacji rynkowej istotnie wpływa na sukces marki na arenie międzynarodowej.
Publikacja została podzielona na dwie części. Pierwsza mieści studia przypadku firm działających na arenie międzynawowej. Stanowi ona kontynuację dwóch wcześniejszych publikacji pt. Marketing międzynarodowy.
Studia przypadków, jednak przedstawione w nich problemy firm zostały zaktualizowane, uwzględniono świeże wyzwania społeczno-ekonomiczne, przed jakimi stoją przedsiębiorstwa działające na arenie międzynarodowej.
W części tej, dla bardziej dogłębnego zobrazowania przekroju problemów i wyzwań przedsiębiorstw, dodano przykłady firm z rynku business-to-business, które osiągnęły sukces na rynkach międzynarodowych. W celu ulepszonego zrozumienia problemu oraz utrwalenia wiedzy z danego tematu każde studium przypadku jest zakończone pytaniami i zadaniami.
Stają się one także przyczynkiem do dalszej dyskusji nad wybranymi elementami strategii marketingowej przedsiębiorstwa działającego na rynku zagranicznym. Niniejsza publikacja jest zatem ukierunkowana praktycznie oraz koncentruje się na relacjach pomiędzy przedsiębiorstwami (B2B).
W drugiej części publikacji zaproponowano zadania warsztatowe, a także ćwiczenia, które mają pomóc Czytelnikom w rozwijaniu umiejętności wspólnego podejmowania decyzji, dyskusji i prezentacji swych poglądów.
w trakcie prac nad zadaniami i ćwiczeniami wykorzystano komponenty teorii z zakresu marketingu międzynarodowego, a także zarządzania, dzięki temu odbiorca ma możliwość skonfrontowania teorii wyniesionej z zajęć, wykładów i ćwiczeń z symulacją sytuacji rynkowej fikcyjnych przedsiębiorstw działających na arenie międzynarodowej.
ponadto zadania, a także ćwiczenia pomagają w kreatywnym podejściu do tworzenia, a także zarządzania strategią marketingową przedsiębiorstwa działającego na rynku zagranicznym. W tym celu wybrane zadania posiadają stosowne arkusze ułatwiające ich rozwiązywanie bezpośrednio w publikacji.
Problematyka studiów przypadku i zadań i ćwiczeń przedstawionych w publikacji obejmuje szerokie spektrum zagadnień powiązanych z marketingiem międzynarodowym, jak na przykład aspekty standaryzacji i adaptacji, pozycjonowania towaru, marketingu partnerskiego, rynku B2B, segmentacji nabywców czy wybranych składników strategii marketingowej firm działających na rynkach zagranicznych.
Publikacja jest asygnowana dla studentów uczęszczających na zajęcia z marketingu, a także dla osób, które chciałyby rozwijać poręczne umiejętności tworzenia i wdrażania strategii marketingowej firmy na rynku zagranicznym.