błyskotliwość sensoryczna żywności stanowi jeden z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Eksponowanie walorów organoleptycznych, odwoływanie się w kampaniach promocyjnych do przyjemnych doświadczeń zmysłowych związanych ze spożywaniem bądź wykorzystywaniem dóbr konsumpcyjnych ma na celu skłonienie konsumenta do podjęcia decyzji o zakupie.
Wszystkie informacje dotyczące cechy artykułu, w tym jego cech organoleptycznych, muszą być prawdziwe i uzasadnione. Jakość sensoryczna jest przedmiotem zainteresowania równocześnie producentów, jak i instytutów badawczych i ośrodków akademickich.
Rolą tych ostatnich jest wspieranie otoczenia gospodarczego w zakresie dostarczania i rozwijania narzędzi badawczych oraz kształcenie przyszłych menedżerów, przygotowanych do podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów.
Znajomość metod badawczych służących ocenie jakości w kontekście posiadania umiejętności interpretowania wyników badań jest decydująca dla skuteczności procesu decyzyjnego. Oddajemy do dłoni studentów materiały dydaktyczne, które pomocne będą w realizacji ćwiczeń z analizy sensorycznej oraz konsumenckiej oceny produktu.
Opracowanie składa się z siedmiu rozdziałów, poświęconych metodom badań sensorycznych, jednocześnie analitycznych, jak i konsumenckich. Rozdział pierwszy, stanowiący wprowadzenie do tematyki badań sensorycznych, posiada definicję pojęcia analiza sensoryczna i charakterystykę podstawowych wymagań związanych z prowadzeniem badań sensorycznych.
Pozostałe rozdziały poświęcone zostały szczegółowej charakterystyce metod analizy sensorycznej. Składają się one z wprowadzenia teoretycznego i opisu wykonania zadań o charakterze użytecznym.