Systemy zarządzania objęte procesem normalizacji stanowią jedno z narzędzi, które mogą być wykorzystywane w procesie zarządzania organizacją, a jego poręczność jest zależna przede wszystkim od kompetencji, umiejętności, doświadczenia i zaangażowania ludzi, którzy z tego narzędzia zechcą skorzystać.
Narzędzie to może być i jest użytkowane w wielu obszarach aktywności organizacji i może służyć poprawie zarządzania, np. Jakością, działalnością środowiskową, bezpieczeństwem informacji, bezpieczeństwem żywności, ryzykiem, bezpieczeństwem i higieną pracy, a także społeczną odpowiedzialnością.
Jego popularność znajduje odzwierciedlenie choćby w liczbie przyznanych atestów, stanowczo przekraczającej milion, jak w wypadku systemów zarządzania jakością. Powszechność, popularność i znaczenie norm we wspomnianych powyżej obszarach stanowiły widoczną przesłankę powstania niniejszej publikacji.
W każdym z dziesięciu rozdziałów starano się powiązać walory poznawcze z aplikacyjnymi, zakładając, iż podręcznik ten będzie poręcznym narzędziem przy wdrażaniu, utrzymywaniu i doskonaleniu omówionych w nim systemów zarządzania, zarówno w organizacjach produkcyjnych, jak i usługowych, obszernych i niepokaźnych, w sektorze publicznym i prywatnym.
Dlatego także książka powinna zainteresować kadrę kierowniczą tych organizacji, w których zamierza się wdrożyć, wdraża się lub doskonali znormalizowane systemy zarządzania, a także wykładowców i studentów uczelni wyższych, na których w ramach coraz szerszego zakresu przedmiotów problematyka dotycząca tych systemów zarządzania bezpośrednio albo pośrednio jest precyzyjnie omawiana.