Dwudziestolecie międzywojenne to okres intensywnego rozwoju niepodległego państwa polskiego – także sztuki, kina i kultury popularnej. Reporterki, krytyczki i dziennikarki na bieżąco śledzą i komentują zachodzące wówczas przemiany w świecie filmu: techniczne nowinki, narodziny i upadki gwiazd ekranu, szlaki kariery wielkich reżyserów. Opisują kontrowersje związane z wprowadzeniem do kina dźwięku czy eksperymentami awangardowymi, ironizują na temat poziomu dialogów w polskich scenariuszach i śledzą przemiany wizerunku francuskich amantów. Podróżują po całym świecie, żeby przybliżyć polskim czytelnikom realia produkcyjne Hollywoodu czy wytwórni europejskich, prowadzą rozmowy z gwiazdami i realizatorami ekranowych przebojów, nie zapominając o Polakach odnoszących sukcesy za granicą: od Ryszarda Bolesławskiego po Polę Negri.
Małgorzata Radkiewicz we wnikliwej analizie wyciąga z archiwów głosy pań, które podejmują refleksję o filmie, krytyczek z ogromną erudycją analizujących kształtowanie się kanonów kina. Nie zapomina także o autorkach lżejszych felietonów, recenzji i przeglądów, przedstawiających barwną kulturę międzywojnia w jej popularnym wydaniu. Kobiece wypowiedzi układają się w wielowarstwowy, mozaikowy obraz ówczesnego świata filmu, między wierszami opowiadając o modelującym się wzorcu postępowej, wyemancypowanej kobiecości.
Ambitny, obszerny zakres analizy pozwala spędzić na tym terytorium dużo czasu i wnikliwie przyglądać się wydobywanym pieczołowicie z archiwów tekstom. Autorka przeszukuje nie tylko główne tytuły prasowe, lecz i pisma mniejszej wagi; w magazynach o wielkiej poczytności zwraca uwagę nie tylko na działy recenzji kinowych, ale i na pomijane szpalty z ogłoszeniami, listami fanek, reklamami wizualnymi.
dr hab. Roma Sendyka
Radkiewicz pochyla się nad prasą filmową, społeczno-kulturalną i kobiecą okresu międzywojnia w poszukiwaniu jednocześnie tych, które składały teksty do druku, jak i tych, dziś dla nas niewidocznych, które z zaciekawieniem chłonęły filmy, miasto, ogłoszenia o pracę, modę, wieści ze świata, nowinki kosmetyczne. Krytyczki, dziennikarki, rywalki lub przyjaciółki, ukryte w stopkach pomocnice-redaktorki, korespondentki zagraniczne, kiniarki wydające swoje tytuły, aktorki, statystki, wreszcie czytelniczki,
dr hab. Monika Talarczyk-Gubała
Tytuł Modernistki o kinie kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918–1939 Autor Małgorzata Radkiewicz Wydawnictwo Korporacja HA!ART EAN 9788364057892 ISBN 9788364057892 Kategoria Sztuka\Film liczba stron 416 Format 15.5x20x2.3 cm Rok wydania 2016 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.654 kg