Książka wpisuje się w kierunek badań nad szeroko pojętymi polsko-francuskimi zależnościami kulturowymi i relacjami artystycznymi. W planie szczegółowym podej-uje analizę przełomowego po II wojnie światowej przepływu będącego następstwem politycznej odwilży dzieł sztuki, wystaw i samych artystów polskich nad Sekwanę, który w stolicy sztuki postrzegany był jako la vague polonaise polska fala.
Zasługą Autora jest charakterystyka złożoności logiki sytuacji mit Paryża jako centrum sztuki oraz progresywności był nadal ważny i odznaczał się niesłabnącą żywotnością,wyraźnej zmianie uległa przecież kondycja polskich artystów, odciętych właściwie od świata Zachodu po '48 roku żelazną kurtyną. []
Czytelnik uzyskuje książkę ważną, chwilami fascynującą, podejmującą tu i ówdzie polemikę z nazbyt utrwalonymi stereotypami. Rzeczowość historycznej narracji i umiejętność stopienia jej z oceną polskich przedsięwzięć w środowisku tak wymagającym i kosmopolitycznym, jakim nadal był Paryż w omawianym okresie, powodują, że mamy przed oczyma w rzeczy samej rozległą panoramę jednego z najważniejszych aspektów relacji Polski z Zachodem w II połowie XX stulecia.
Z recenzji prof. Dra hab. Ryszarda Kasperowicza
Tytuł La vague polonaise. Migracje artystów i wędrówki.. Autor Piotr Majewski Wydawnictwo UMCS EAN 9788322793756 ISBN 9788322793756 Kategoria Literatura, Kultura ilość stron 380 Format 250x176 mm Rok wydania 2020 Oprawa twarda