Jak uczyć patriotyzmu, który jest?oparty na odpowiedzialności za wspólnotę, niewykluczający nikogo, krytyczny wobec historii i zachowujący szacunek dla dziedzictwa przodków? (Jerzy Nikitorowicz)? Gdzie we współczesnej edukacji polonistycznej znaleźć miejsce dla dziedzictwa polsko-żydowskiego jako zasadniczego elementu polskości? Czy w nieprzystępnej sytuacji społeczno-politycznej Europy i świata w XXI wieku odrabiamy lekcję daną nam przez historię w wieku XX?Niniejsza książka to swoista kontynuacja rozpoznań poczynionych przez autorkę w poprzedniej rozprawie, odnosząca się do kulturowej teorii narodu jako bardziej inkluzyjnej aniżeli teoria etniczna.
Doświadczenia Agnieszki Kani z realizacji projektów edukacyjnych (także międzynarodowych) i twórcze podejście do osiągnięć dydaktyki zagranicznej (w głównej mierze amerykańskiej) zaowocowały stanowczo obficie w tych fragmentach książki, które wprowadzają ergonomiczną wizję edukacji na wskroś humanistycznej, kreującej wizerunek człowieka zdolnego wznieść się ponad identyfikację narodową.
Fundamentem takiej edukacji Autorka czyni? dostępne wszak uczniom i afirmowane przez nich? przeświadczenie o naturalnej, przyrodzonej nam wszystkim rozmaitości, odmienności ludzi. Kluczowe dla tej filozofii edukacji jest rozpoznanie, że kategoria?inności? dotyczy w pierwszym rzędzie nas samych, a jej świadomość zezwala na otwarcie się na drugiego człowieka i pozbycie się lęku.Witold Bobiński SPIS TREŚCI? WprowadzenieOD TOŻSAMOŚCI?NARODOWEJ? DO?KULTUROWEJ?? Tożsamość narodowa a tożsamość kulturowa? Tożsamość wielokulturowa w praktyce??Inni? to typowo my? Polska? ojczyzna Polaków i Żydów?? Wyzwania wielokulturowości terazDZIEDZICTWA POLSKO-ŻYDOWSKIEGO NA LEKCJI obecność OBOWIĄZKOWA? Palimpsest???Zło bierze się z gadania? albo? z milczenia.
Językowy obraz relacji polsko-żydowskich i jego konsekwencje dla współczesności? Kultura żydowska i relacje z innością w młodszych klasach szkoły podstawowej? W poszukiwaniu inspiracji? Edukacja pozalekcyjnaHOLOKAUST A EDUKACJA NA MIARĘ XXI WIEKU? Jak rzucić wieniec zielony na grób wykopany w powietrzu? O sposobach?zapisywania Zagłady? i nowej?bibliotece Shoah?? Jak uczyć o Holokauście?? Ogniska poglądów.
propozycja amerykańska w polskiej wersji? Casus Sprawiedliwych, czyli praca wychowawcza? Na czym polega i jaką ma wartość?rozmowa w milczeniu?. Opowiadania Idy Fink? Film Biegnij, chłopcze, biegnij, czyli łagodne wprowadzenie w temat? W stronę edukacji globalnejPROBLEMY POLSKIEJ PAMIĘCI ZBIOROWEJ? Co i jak pamiętają Polacy, a o czym pamiętać nie chcą? Na pozornym marginesie.
Powojenna wizja historii? Dziedzictwo polsko-żydowskie? więcej pytań niż odpowiedzi? Współcześni Polacy wobec?obcych?? Podsumowanie, czyli lekcja (nie) do odrobienia?? AneksKaren Shawn, Ogniska poglądów.
O paleniu książek przez nazistów w 1933 roku, przeł. Marianna Szumal, red. I adapt. Agnieszka KaniaMarianna Szumal