Jesienią 1960 roku na nowojorskiej Piątej Alei o piątej rano padł pierwszy klaps na planie jednego z najsłynniejszych filmów w historii – Śniadania u Tiffany’ego.
W pełnej porywających faktów i anegdot opowieści Wasson przedstawia nie tylko kulisy powstawania filmu, ale także dokumentuje burzliwą epokę przełomu lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych w Ameryce – przed rewolucją seksualną dzieci kwiatów, powszechnym dostępem do antykoncepcji i zanim mała czarna stała się symbolem elegancji. Autor prezentuje plan filmowy, przybliża stosunki panujące wśród członków ekipy i narastające między nimi animozje. Jednocześnie szerokim spojrzeniem ogarnia wpływ Audrey Hepburn na modę, politykę dotyczącą płci i budzenie się nowej moralności. Pojawiają się znaczne postacie tamtych czasów: Truman Capote, Audrey Hepburn, Blake Edwards, Henry Mancini oraz Marylin Monroe, Billy Wilder czy Akira Kurosawa.
Dlaczego filmowa opowieść o Holly Golightly miała kłopoty z cenzurą? Czym różni się od powieści Capote’a? Co zmieniła w życiu milionów młodych kobiet, które nie chciały żyć jak ich matki? Tę książkę – całkowitą smakowitych szczegółów – czyta się jak powieść o dawnym Hollywood, pełnym uroku i mrocznych tajemnic.
Sam Wasson – studiował filmoznawstwo na Uniwersytecie Wesleya, a także w USC School of Cinematic Arts. W 2010 roku jego Piąta Aleja, piąta rano została uznana za jedną z najlepszych książek roku według „New York Timesa" i „Publishers Weekly". Została przetłumaczona na kilkanaście języków i okrzyknięta jedną z najkorzystniejszych pozycji popkulturowych wszech czasów. Wasson jest także autorem między innymi wywiadu rzeki z Paulem Mazurskim (Paul on Mazursky, 2011) i wspaniale przyjętej biografii Boba Fosse’a (Fosse, 2013). Pisuje do „New York Timesa", „Variety", „LA Weekly" i „The Wall Street Journal", a jako znawca filmowy jest konsultantem Film Society of Lincoln Center i wykładowcą na filmoznawstwie. Mieszka w Los Angeles.
Ta książka jest tak dobrze skrojona jak mała czarna, której Śniadanie u Tiffany’ego przyniosło sławę.
Janet Maslin, „New York Times"
Sam Wasson jest fantastycznym gawędziarzem, jeśli chodzi o sprawy towarzyskie… Piąta Aleja jest zarazem melancholijna i ładna, tak jak opowieść Capote’a o Holly Golightly.
„The New Yorker"
Porywający portret Audrey Hepburn, który odsłania jej słodką fasadę, ukazując ją jako niełatwą i niebanalną kobietę. Wasson uchwycił także fascynujący punkt zwrotny w amerykańskiej historii – moment, w którym kobiety pozbyły się ciasnych sznurów pereł i zahamowań.
Karen Abbott, autorka Sin in the Second City
Pełna soczystych szczegółów opowieść o kulisach powstawania filmu ukazuje Audrey Hepburn w nowej odsłonie: jako przykład postępowej kobiety.
Molly Haskell, krytyczka filmowa