Teksty zawarte w tej książce poświęcono najróżniejszym narracjom (powieściom, pamiętnikom) powstałym w okresie rewolucji francuskiej (1789–1800). Autorka poszukuje odpowiedzi na pytania o relację opowieści do wydarzeń, fikcji do rzeczywistości, co w tak burzliwym i doniosłym okresie historii Francji stanowiło problem ogromnej wagi.
Stawianych pytań jest więcej: o rolę pamięci (zbiorowej i jednostkowej), formę świadectwa przekazywanego potomności, aspekty literatury zaangażowanej, o językowe i estetyczne rozwiązania, jakimi posłużyli się pisarze, aby opowiedzieć i przedstawić niezwykłość rewolucji.
Mamy do czynienia ze studium, które na tle istniejących w tym zakresie opracowań eksponuje się rozmachem, bogactwem poruszanej problematyki i oryginalnym ujęciem metodologicznym. IstniejewprawdziedziełorównieambitneiwieloaspektowezatytułowaneRaconterla Révolution (Opowiadać o rewolucji), lecz jego autorką jest...
ta sama Regina Bochenek-Franczakowa,należącadziśniewątpliwiedościsłejczołówkipolskichromanistów,niekwestionowany autorytet w dziedzinie badań nad literaturą francuską XVIII i XIX wieku. Książka W cieniu gilotyny.
Studia o narracjach z czasów rewolucji francuskiej (1789–1800)nie jest bynajmniej zwykłym przekładem francuskojęzycznej publikacji autorki; otrzymujemy ujęcie nowe, poszerzone, oparte w większości wypadków na własnych tłumaczeniach tekstów.
Polskojęzyczny czytelnik uzyskuje tym samym dostęp do pracy o pokaźnych wartościach poznawczych, demonstrującej francuską literaturę narracyjną o tematyce bezprecedensowej w widocznie pełniejszym niżeli dotychczas świetle, omawiającej zagadnienie w sposób gruntowny.
Z recenzji prof. Dr. Hab. Wiesława Malinowskiego Regina Bochenek-Franczakowa– romanistka, literaturoznawczyni, profesor zwyczajny w Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest autorką licznych publikacji poświęconych francuskiej powieści oświecenia (Le Personnage dans le roman par lettres (1760–1782), Abrys, Kraków 1996) i czasów rewolucji francuskiej (Raconter la Révolution, Peeters, Louvain 2011), a tak-że specjalistką w zakresie badań nad twórczością George Sand (Présences de GeorgeSand en Pologne, Peter Lang, Frankfurt am Main 2017).