CZY ŚWIADOMOŚĆ TO TYLKO AKTYWNOŚĆ MÓZGU? CO DZIEJE SIĘ W NASZYM MÓZGU w trakcie MISTYCZNEJ EKSTAZY? CZVM JEST PLURALIZM RELIGIJNY? JAK GO POGODZIĆ Z WŁASNĄ PRAKTYKĄ WIARY? John Hick podejmuje wyzwanie rzucone poprzez naturalistyczne koncepcje umysłu, według których doświadczenie religijne można wytłumaczyć naukowo jako wytwór procesów zachodzących w naszym mózgu.
Hick w fascynujący sposób opisuje przeżycia związane z doświadczeniami religijnymi i metody ich obrazowania. Przekonuje jednak, że nie są one złudzeniami i mają pewną wartość – zależną nie od wyznania osoby, która ich doświadcza, ale od skutków, jakie przynoszą: od tego, jak wpływają na życie ludzi i funkcjonowanie społeczeństw.
„Biorąc pod uwagę, że wszystkie religie wydają się mieć taką samą wartość, jeśli mierzyć ją owocami, jakie wydają w życiu ludzi, nie ma sensu trwać w zwyczajowym przekonaniu, iż tylko jedna religia (mianowicie nasza własna) jest jedną jedyną Prawdą.
Dlatego demonstrujem pluralistyczną interpretację wszelkich światowych religii. W największym skrócie: religie są rozmaitymi, warunkowanymi poprzez kulturę ludzkimi odpowiedziami na ostatecznie niewysłowione transcendentne Rzeczywiste.
Owo Rzeczywiste czy również Transcendentne, którego natura leży poza zakresem ludzkich pojęć, jest tym, co musi istnieć, jeśli ludzkie doświadczenie religijne na całym świecie ma nie być urojeniem”. Fragment książki nowe pogranicze religii i nauki linia W POSZUKIWANIU IDEI XXI WIEKU demonstruje najnowsze publikacje z dziedziny filozofii, nauk społecznych, etyki i neurobiologii, które nie są znane polskiemu czytelnikowi.
Stanowią one odbicie najaktualniejszych tendencji intelektualnych we współczesnej humanistyce, naukach przyrodniczych i studiach interdyscyplinarnych. W ramach linii dotychczas ukazały się: Michael Ruse, Ateizm.
Co każdy powinien wiedzieć? Martin L. Kringelbach, Ośrodek przyjemności. Zaufaj swym instynktom Chad Meister, Wprowadzenie do filozofii religii Henry Jenkins, Sam Ford, Joshua Green, Rozprzestrzenialne media.
Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze Victor J. Stenger, Bóg. Błędna hipoteza. Jak nauka wykazuje. Iż Bóg nie istnieje Thomas Metzinger, Tunel Ego. Naukowe badanie umysłu a mit świadomego „ja” Wkrótce ukażą się: J.L.
Schellenberg, Religia ewolucyjna