Książka ta nie jest podręcznikiem historii psychologii, nie chce także znanych poglądów historyków psychologii uzupełniać lub korygować. Ta książka nie jest także monografią – ani na temat życiorysu Karla Poppera, ani na temat jego twórczości!
W tej książce opisuję pierwsze prace Poppera, dotyczące psychologii, które zaprowadziły go na teren filozofii, ze szczególnym uwzględnieniem teorii poznania i metodologii. Respektuję znaczenie i wielkość jego idei, które odkrywał w różnorodnych okolicznościach i prezentował na zróżnicowane sposoby.
Jednak w tej pracy ograniczę się tylko do fragmentu jego rozwoju w okresie młodości, który został zamknięty doktoratem w zakresie psychologii, przygotowanym pod kierunkiem Karla Bühlera. Dzisiaj, jakby na tle sporej sylwetki Promotora, staje się rzeczą atrakcyjną, ale i ważną to, co Karl Popper miał do powiedzenia na temat psychologii.
Nie jakiejkolwiek, lecz tej, która go „otaczała", a przy tym stanowiła część „płynnej" wiedeńskiej rzeczywistości. Fragment wstępu Książka Włodzisława Zeidler przedstawia miejsca przenikania się filozofii i psychologii w życiu i pracach Poppera w okresie przed powstaniem jego prac najważniejszych.
Dlatego Autor eksponuje, że jego książka nie jest biografią Poppera ani monografią na temat metodologii albo teorii nauki tamtego czasu. Podkreślić należy, iż Zeidler przywołuje szereg informacji, które dotyczą tła środowiskowego i politycznego, które są potrzebne, żeby właściwie zrozumieć rozwój samego Poppera, jego poglądów i orientacji jego uczniów.
Bo właśnie te informacje na temat środowiska społecznego i politycznego ukazują czynniki, które miały odmienny wpływ na rozwój psychologii w Polsce i Rzeszy Niemieckiej. (…) Wiemy, że w ostatnich dziesięcioleciach, w obszarach polsko- i niemieckojęzycznych rozwinęły się odmienne sposoby pojmowania i interpretowania jednocześnie filozofii, jak i psychologii.
Właśnie z tego powodu każde pośrednictwo i dialog są bardziej konieczne niż się wydaje. Fragment wprowadzenia prof. Em. Dr. Helmuta E. Lücka