Tom monografii początkuje dział Edukacja a społeczeństwo obywatelskie.
odnajdziemy tu rozważania równocześnie teoretyczne, jak i praktyczne w kontekście szeroko rozumianej edukacji a społeczeństwa obywatelskiego. Podejmiemy dyskusję nad zawodem edukatora organicznego i jego roli w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego. Poruszymy kwestię świadomości organicznej wśród uczniów jako możliwości kształtowania postawy odpowiedzialności za środowisko, a także znaczenie edukacji medialnej w okresie wczesnoszkolnym. Pochylimy się nad działalnością centrum kształcenia ustawicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach jako przykład współdziałania uczelni wyższej
ze środowiskiem społecznym oraz nad zróżnicowaniem kierunków reform szkolnictwa wyższego w Polsce i ich wpływ na budowanie społeczeństwa obywatelskiego. Wynajdziemy także rozważania nad zabawą w kontekście podnoszenia kompetencji dziecka z niepełnosprawnością w wieku przedszkolnym.
Zakończymy oceną rozwoju inicjatywy we współdziałaniu nauczyciela i rodziców uczniów na przykładzie teatru rodzicielskiego, oceną wiedzy na temat sportu osób niepełnosprawnych wśród studentów oraz poszukiwaniem wsparcia przez dorastającą młodzieży.
Teksty w drugim dziale prezentują zagadnienia związane z Postawami obywatelskimi a kwestiami bezpieczeństwa począwszy od organizacji pozarządowych, rolą edukacji w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego przez współpracę na rzecz korzystnej edukacji, działania edukacyjnego podejmowane poprzez Policję w celu kształtowania społeczeństwa obywatelskiego w kontekście bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a skończywszy na potrzebie i istocie etyki biegłego rewidenta, symulacji jako metodzie kształtowania postaw obywatelskich wśród licealistów, a także infrastrukturze sektora ropy naftowej jako podmiotu
infrastruktury krytycznej państwa. Monografię zamyka dział, w którym autorzy tekstów podjęli dyskusję nad problemami związanymi z Nowymi technikami a więziami społecznymi. Odnajdziemy tutaj przemyślenia nad funkcjami portali internetowych w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego w XXI wieku, możliwościami kompletu Microsoft
Expression Studio w zakresie tworzenia animowanych projektów graficznych.
Przybliżone zostaną kwestie wykorzystania programu Scilab w dydaktyce przedmiotów technologicznych oraz analiza rozmaitych rozwiązań drogowych ekranów akustycznych.