Książka jest analizą dotychczas podejmowanych badań poświęconych samotnemu rodzicielstwu i analizą cyklu socjalizacji jako istotnego czynnika warunkującego rolę kobiety-matki w rodzinie. Na dodatek prezentuje ona wyniki badań przeprowadzonych przez autorkę publikacji drogą wywiadu wśród samotnych matek znajdujących się w rozmaitych sytuacjach życiowych.
w efekcie przeprowadzonych badań wygenerowana została teoria klasyfikująca i opisująca przyczyny, które sprawiają,dużo samotnych matek nie usamodzielnia się ekonomicznie oraz mieszkaniowo i coraz mocniej uzależnienia się od szeroko zakrojonych działań pomocowych.
Dokonano także typologizacji samotnych matek korzystających obecnie bądź w przeszłości ze rozmaitych świadczeń systemu pomocowego, a także opisano strategie działania pań w życiu rutynowym. Widoczne było także wyszczególnionie czynników umożliwiających kobietom samotnie wychowującym dzieci uzyskanie jednostkowej niezależności, a także pełne uczestnictwo społeczne.
Interpretatywny charakter badań jest swoistym novum w odniesieniu do podjętej w publikacji tematyki i tym samym z innej niż dotychczas perspektywy pokazuje kwestię samodzielności życiowej samotnych matek także ich zależności od szeroko pojmowanych form pomocy i wsparcia.
Tak ujęte i zrealizowane badania wpisują się w problematykę pedagogiki społecznej i przyczyniają się do jej rozwoju. Specyficzne ujęcie samodzielności życiowej pań samotnie wychowujących dzieci w kontekście ich dostępu do zasobów, a także umiejętności i zastosowania pozwoliło wyłonić czynniki umożliwiające podjęcie działań zmierzających do maksymalnego usamodzielnienia tej grupy społecznej.
Publikacja skierowana jest zwykle do: naukowców podejmujących problematykę wychowania dzieci i młodzieży w środowisku rodziny niepełnej, naukowców wykorzystujących w badaniach teorię ugruntowaną jako metodę zbierania i analizy materiału badawczego, pracowników szeroko rozumianych służb pomocowych pracujących z nie w pełni samodzielnymi matkami wychowującymi dzieci, pedagogów szkolnych, kuratorów, a także studentów kierunków pedagogicznych.