Celem niniejszej publikacji jest przedstawienie czasopism profesjonalnych, których twórcami i wydawcami są polskie biblioteki pedagogiczne w XXI wieku. To periodyki wyprodukowane dla nauczycieli bibliotekarzy, bibliotekarzy, nauczycieli i pracowników oświaty.
Zamierzeniem autorki jest pokazanie rozmaitości czasopism wydawanych przez biblioteki pedagogiczne, a także podkreślenie funkcji, jakie pełniły one w środowisku lokalnym. Monografia stanowi próbę omówienia specyfiki tworzenia i funkcjonowania czasopism profesjonalnych wydawanych poprzez bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych.
Udało się przedstawić m.in.: organizację pracy w redakcjach, aktywność i strukturę autorów, właściwości formalno-wydawnicze pism, poruszaną w tekstach tematykę i trudności z jakimi borykają się twórcy periodyków.
Problematyka tekstów, ze względu na obszerność materiału i obfitość podejmowanych tematów, została omówiona pod kątem zawartości rubryk, które twórcy wykorzystywali stwarzając strukturę pism. Ciekawsze tematy, uchwycone dobrześci zostały przedstawione na wybranych przykładach.
Starano się także pokazać na ogół występujące formy tekstów, stąd wyodrębnienie m.in. Zestawień bibliograficznych – tak standardowych dla pism wykonanych poprzez biblioteki pedagogiczne. Analizując poszczególne tytuły można zobaczyć, jak pisma rozwijały się pod względem graficznym, treściowym, redakcyjnym, stosowania nowych form rozpowszechniania.
Niektóre z nich posiadały profesjonalnie zorganizowane redakcje, ustalone wytyczne dla autorów, regulaminy dotyczące publikowania w piśmie, przygotowane oświadczenia dla autorów. Monografia dotyczy tylko czasopism przedstawiających się w XXI wieku.
Analiza została zakończona na roku 2018, co umożliwiło dokonanie pełnych obliczeń dla zamkniętych roczników. Wprowadzono jednak kilka informacji dotyczących roku 2019 i 2020, np. Omawiając termin ukazania się ostatniego numeru, długość funkcjonowania pisma na rynku.