Zachowania problemowe nastolatków są zjawiskiem na stałe wpisanym zarówno w pracę profilaktyczną szkół ogólnodostępnych jak i placówek resortu edukacji realizujących zadania socjoterapeutyczne i resocjalizacyjne.
Celem publikacji jest próba przeanalizowania aktualnych obszarów zachowań problemowych wśród dorastających, które identyfikują ich nauczyciele i wychowawcy i ustalenie rozwiązań stosowanych w praktyce pedagogicznej.
Perspektywa teoretyczna podjętych badań odnosi się do tematyki niełatwych, wyjątkowo nieraz nieakceptowanych społecznie zachowań nastolatków manifestowanych jednocześnie jako problemy z pełnieniem roli ucznia jak i zachowania ryzykowne.
Przedmiotem analiz teoretycznych uczyniono także kwestię rozwiązywania problemów uczniów w warunkach instytucji resortu edukacji - szkól ogólnodostępnych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii i młodzieżowych ośrodków wychowawczych.
Zaprezentowane wyniki badań o charakterze porównawczym, przeprowadzonych wśród nauczycieli pracujących w szkołach ogólnodostępnych i w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii i w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, pokazują aktualną mapę zachowań ryzykownych dorastających oraz problemów w funkcjonowaniu społecznym uczniów.
Odsłaniają również kategorie trudności związanych z procesem edukacyjnym i pełnieniem roli ucznia, które są znaczące dla powstawania problemów w funkcjonowaniu społecznym nastolatków. Dzięki ustaleniu poziomu wiedzy i nastawienia badanych pedagogów do realizacji zadań z zakresu profilaktyki w warunkach placówki, w której pracują, udało się wyodrębnić priorytetowe kierunki działań broniących młode pokolenie przed zachowaniami ryzykownymi i patologia społeczną.
Adresatami książki są wszyscy zainteresowani profilaktyką zachowań ryzykownych nastolatków, wyjątkowo nauczyciele, wychowawcy i dyrektorzy szkół, pracownicy organów prowadzących placówki systemu oświaty i organów nadzoru pedagogicznego, a także studenci pedagogiki przygotowujący się do pracy z dziećmi i młodzieżą.