Specyfika procesów logistycznych sprawia konieczność koncentracji na tych czynnikach, które posiadają kluczowy wpływ na ciągłość przepływu towarowego w całym logistycznym łańcuchu dostaw. Należy zatem stwierdzić, iż zarządzanie logistyką powinno koncentrować się na sposobach poprawy wydajności procesów, równocześnie wewnętrznego, jak i zewnętrznego łańcucha dostaw, a także ciągłego nadzorowania i oceniania uzyskanych rezultatów.
Z tego względu optymalizacja procesów logistycznych ma zarówno znaczenie z punktu widzenia zarządzania przedsiębiorstwem, jak w dodatku obsługi logistycznej całego procesów logistycznych, najczęściej magazynowania i transportu wewnętrznego.
Ustawicznie zmieniający się rynek i warunki konkurencyjności przedsiębiorstw wymuszają na kadrze zarządczej ciągłe poszukiwania nowych przedsięwzięć optymalizujących proces obsługi klienta końcowego. Z tego względu jednym z ważniejszych czynników determinujących konkurencyjność przedsiębiorstw, jest sprawny i reakcyjny cykl podejmowania decyzji, w krótkim czasie i na podstawie aktualnych danych.
cykl podejmowania decyzji kierowniczych jest bezpośrednio uzależniony od produktywności przepływu danych w przedsiębiorstwie i łańcuchu dostaw. Efektywnie opracowany przepływ informacji ma na celu wspomaganie procesu decyzyjnego, co bezpośrednio wpływa na szybkość i trafność podejmowanych decyzji.
W tym celu opracowuje się systemy informacyjne w przedsiębiorstwach, które wraz z rozwojem technologii informatycznych i komunikacyjnych oraz globalizacji, są wspierane poprzez narzędzia i systemy informatyczne wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem w koncepcji Przemysłu 4.0, a w bardziej szczegółowym ujęciu – Logistyki 4.0.
Odpowiedzią na współczesne problemy logistyki, bardzo w dobie pandemii COVID-19 jest problematyka poruszana w niniejszej monografii. Niniejsza monografia jest rezultatem współpracy Autorów skupionych wokół Studenckiego Koła Naukowego „CorLog", reprezentującego Wyższą Szkołę Logistyki z siedzibą w Poznaniu, z autorami Kół Naukowych innych Uczelni z całego kraju, przy wsparciu pracowników naukowych Wyższej Szkoły Logistyki i Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu.