Jakość zajmuje ważne miejsce w nauce i jest przedmiotem szerokiej tematyki dotyczącej ważnych obszarów życia społecznego. Jest kategorią badawczą o interdyscyplinarnym charakterze i z tego względu jest przedmiotem badań w najróżniejszych dyscyplinach naukowych.
Wyraża się w sposobie kierowania organizacją i jest niezaprzeczalnie pokaźnym aspektem, który w dużym stopniu decyduje o porażce oraz sukcesie organizacji. Znaczenie jakości rośnie, a jej pojęcie bezustannie ewoluuje.
aktualnie jakość nie odnosi się już do tego, w jakim stopniu dany artykuł bądź usługa realizuje wymogi klienta,w dodatku dotyczy procesów zarządczych. Zarządzanie jakością jest to celowe realizowanie funkcji zarządzania w zakresie optymalizacji stosowania zasobów i innych czynników, a także racjonalizacji procesów, skoncentrowane na uzyskiwaniu wyrobów o wysokiej jakości, a także ciągłym ich doskonaleniu.
Zatem w zarządzaniu jakością widoczny jest cel, który zawsze powinien być ukierunkowany na doskonalenie jakości wyrobów, zmierzający do zaspokojenia oczekiwań i potrzeb i usatysfakcjonowania klienta.
Zarządzanie jakości jest podejściem, które dąży do doskonalenia skuteczności i elastyczności organizacji w celu spełnienia wymagań, potrzeb i oczekiwań klientów. Współcześnie obserwuje się ogromny wzrost zainteresowania problematyką jakości, co wynika z rozwoju rynku i chęci podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw.
Rozwój naukowo-technologiczny, potrzeba nieustannej modyfikacji wyrobów, dążenie do podniesienia sprawności funkcjonowania przedsiębiorstw wywołują, iż coraz pokaźniejszą uwagę przykładają one do jakości swoich procesów i produktów finalnych.
Z kolei dążenie do poprawy jakości produkcji wywiera nacisk na wprowadzanie nowych technice, co skutkuje wzrostem wydajności pracy, tworzeniem kultury wspierającej innowacje, progresywnością produktów, mniejszym zużyciem ascetycznców, powiększonym efektem proekologicznym, udoskonalonym wykorzystaniem środków produkcji, pełniejszym zaspokajaniem wzrastających potrzeb klientów, wreszcie zwiększeniem tempa rozwoju przedsiębiorstw i całej gospodarki – wzrostem poziomu dobrobytu całego społeczeństwa.
Niniejsza monografia stanowi zbiór zagadnień obejmujących obszary tematyczne związane z jakością, systemowym zarządzaniem jakością, metodami, technikami i narzędziami zarządzania jakością, rolą progresywności w kształtowaniu jakości, bezpieczeństwem i kształtowaniem jakości żywności, czy kształtowaniem jakości wyrobów przemysłowych.
Autorami rozdziałów są nauczyciele akademiccy Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie. Monografia kierowana jest do kadry naukowej i studentów kierunków związanych z nauką o zarządzaniu i jakości towarów.