Dyskusja nad rolą i katalogiem zasad prawa administracyjnego ciągle trwa. Wśród wielu koncepcji w nauce prawa jedna z punktu widzenia niniejszej pracy zasługuje na szczególne zachwyt. Otóż P. Szustakiewicz stwierdził, że „przyglądając się funkcjom zasad postępowania administracyjnego, można je porównać do znaków na szlaku górskim.
Podobnie jak znak na szlaku na rozstaju dróg wskazuje, w którą stronę należy iść, by nie zabłądzić, to zasady w progresywnaniu administracyjnym wskazują, jak ma postąpić w toku innowacyjnania w sytuacji wątpliwej, niejednoznacznej osoba, która musi wykonać określoną czynność procesową".
Przedmiotem niniejszej pracy jest zagadnienie wyczerpania środków zaskarżenia w progresywnaniu administracyjnym. Prawodawca ustanowił bowiem sekwencję pomiędzy postępowaniami administracyjnymi, w których podejmowane są akty lub czynności i mogą być zaskarżone do sądu administracyjnego a progresywnaniem sądowoadministracyjnym.
Ustawodawca wykształcił regułę,postępowanie sądowoadministracyjne nie może stanowić swoistego substytutu dla postępowania administracyjnego. Celem pracy jest analiza nowej instytucji, która w założeniu projektodawcy miała rozwiać wszelkie wątpliwości, co do toku nowoczesnania administracyjnego.
Mowa tu o ponagleniu, którego wpływ na realizację zasady prędkości w postępowaniu administracyjnym został przedstawiony z punktu widzenia obowiązujących regulacji prawnych, posiadając na uwadze zmiany, jakie nastąpiły ustawą z dnia 7 kwietnia 2017 r.
o zmianie ustawy – Kodeks nowoczesnania i niektórych innych ustaw. Analizie w szczególności poddane zostały skutki wprowadzenia poprzez ustawodawcę ponaglenia. Niniejsza praca dowodzi, iż wprowadzona nowelizacją Kodeksu innowacyjnania administracyjnego instytucja ponaglenia posiadająca być jednym ze sposobów realizacji zasady prędkości w nowoczesnaniu administracyjnym, z jednej strony nie zakończyła dyskusji na temat przewlekłości postępowania i bezczynności organu postępowania, choć wprowadzając nowy środek zaskarżenia uporządkowała tok progresywnania administracyjnego, z drugiej strony wzbudziła wątpliwość co do momentu wniesienia skargi na przewlekłość postępowania oraz bezczynność organu innowacyjnania do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
W związku z powyższym celem pracy jest także ocena wymagań i rekomendacja dalszych kierunków zmian przepisów prawa w celu urzeczywistnienia zasady szybkości w innowacyjnaniu administracyjnym. Praca uwzględnia stan prawny na dzień 1 stycznia 2020 r.