Zdjęcia redukcja metafizyki. stanisław ignacy witkiewicz i ponowoczesna transformacja paradygmatyczna.

E-booki

Dostępność: Do kupienia

Redukcja metafizyki. stanisław ignacy witkiewicz i ponowoczesna transformacja paradygmatyczna (Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie)

Do kupienia w: Sklep TaniaKsiazka.pl Marka: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie
43,70 zł
Idź do sklepuSuper oferta

Skrócony opis produktu

WSTĘP Czasy, w których żyjemy, wypadałoby określić jako niezwykłe. Ich wyjątkowość bierze się nawet z liczby i jakości katastrof spadających na ludzkość z najprzeróż-niejszych stron (katastrofa...

Sugerowany wporownywarce artykuł redukcja metafizyki. stanisław ignacy witkiewicz i ponowoczesna transformacja paradygmatyczna. można nabyć w TaniaKsiazka.pl w naprawdę interesującej cenie wynoszącej 43,70 zł. Oferta ta jest wynikiem kompleksowej analizy wielu sklepów w bazie.

Podstawowe cechy

ISBN

9788366536494

Autor

Mariusz oziębłowski

Sprawdź promocyjne oferty na redukcja metafizyki. stanisław ignacy witkiewicz i ponowoczesna transformacja paradygmatyczna.

Prezentujemy listę promocyjnych ofert na redukcja metafizyki. stanisław ignacy witkiewicz i ponowoczesna transformacja paradygmatyczna. jakie udało się odszukać. Zobacz oferty, warunki darmowej i ekspresowej dostawy, a także opinie o produkcie:

redukcja metafizyki. stanisław ignacy witkiewicz i ponowoczesna transformacja paradygmatyczna. (sklep TaniaKsiazka.pl)

43,70 zł
Sklep TaniaKsiazka.pl
Idź do sklepuSuper oferta
Pokaż wszystkie oferty (1)
  • Informacje na temat aktualnych cen i dostępności wykorzystane w powyższym zestawieniu pobierane są w zasadzie natychmiast.

Pełny opis produktu

WSTĘP Czasy, w których żyjemy, wypadałoby określić jako niezwykłe. Ich wyjątkowość bierze się choćby z liczby i jakości katastrof spadających na ludzkość z najprzeróż-niejszych stron (katastrofa klimatyczna, humanitarna, naturalna, epidemiolo-giczna, gospodarcza, demograficzna itd.).

Mass media, literatura popularna, lecz też i sztuka, nie mogą zdecydować się, który z kataklizmów jest najdotkliwszy. Równo-cześnie, na jednym oddechu, opowiadają o efektownym rozwoju technologicz-nym, a także moralnym, oferującym nam niedostępne dotychczas możliwości samorea-lizacji.

Być może owe egzaltowane czy także zgoła histeryczne rewelacje nie zasługują na poważne traktowanie. Sęk jednak w tym,choćby najbardziej godni szacunku intelektualiści artykułują jednocześnie diagnozy cywilizacyjnego optimum i dziejowej katastrofy.

Próby łączenia doświadczenia katastrofy z ideą szczytowej postaci ładu społecz-nego nie są w gruncie rzeczy sprawą zaskakującą. Aż nazbyt często skutkami dużych ambicji melioryzacyjnych okazywały się stosy trupów.

jednakowo licznie wielkie wysiłki uszczęśliwiania ludzkości pokazujeno jako wnioski wydobywane z dziejowych nie-szczęść. Świadomość wyjątkowości naszej epoki nie ogranicza się do konstrukcji czysto teoretycznych.

Znajduje poparcie choćby w badaniach socjologów, którzy przeko-nani są o realności procesów określanych jako „zmiana kulturowa" (Inglehart, Nor-ris 2009, 17) i definiowanych jako „przejście od wartości tradycyjnych do świecko-racjonalnych",, a także „od wartości przetrwania do wartości luźnej ekspresji" (In-glehart, Norris 2009, 20).

Strukturalnie rzecz biorąc, zmiana kulturowa ma być przej-ściem od społeczeństwa przemysłowego do postindustrialnego, oznacza jednak, z reguły, znaczącą transformację mentalności i aksjologii na tyle głęboką, iż określoną jako „kulturowy rozłam" (Inglehart, Norris 2009, 55).

Literatura filozoficzna ów dziejowy moment powstawania zupełnie nowego rodzaju więzi i mentalności społecznej przede wszystkim opisuje jako przejście od nowocze-sności do ponowoczesności. Kultura będąca skutkiem opisywanej poprzez socjologów „zmiany" zostaje określana jako postmodernistyczna.

Zgodnie z rozumieniem za-proponowanym poprzez Andrzeja Szahaja, ponowoczesność to epoka w dziejach kul-tury europejskiej, a postmodernizm – teoretyczny, mentalny i obyczajowy korelat ponowoczesności (Szahaj 2004, 32).

Podobnie rzecz całą ujmuje Bohdan Dziemi-dok, który za Fredrikiem Jamesonem określa postmodernizm jako pojęcie periody-zacyjne opisujące społeczeństwo nowego typu, które pojawiło się po II wojnie świa-towej (Dziemidok 2012, 301).

Właśnie takie podejście przyjmujemy jako punkt wyj-ścia tej pracy. 12 WSTĘP W pierwszym rzędzie, interesować nas będą przejawy zmiany kulturowej obecne w formach społecznego funkcjonowania sztuki postmodernistycznej.

Zgodnie z rozpoznaniem Stefana Morawskiego, właśnie ten obszar syngalizuje procesy o ran-dze zgoła paradygmatycznej (Dziemidok 2012, 164). Zamierzamy iść tym tropem. Jeszcze współczesny niemiecki badacz etyki hermeneutycznej Rolf Zimmermann mówi o przemianach paradygmatycznych, znajduje je jednak w obszarze moralno-ści (Zimmermann 2008, 15).

Oczywiście termin „paradygmat" ma w tym przypadku więcej wspólnego z Gadamerowskim pojęciem horyzontu historycznego niż Kuh-nowską kategorią metodologiczną. Ponieważ wyróżnikiem nowego paradygmatu ma być dialogiczny, permisywny typ więzi społecznej, a w pełni zostaje on zoriento-wany na stymulację estetycznych form samoekspresji indywidualnych form życia, Szahaj określa go jako estetyzację kultury (Szahaj 1996, 219).

Te same przesłanki skłaniają Richarda Rorty’ego do opatrzenia porządku społecznego ufundowanego na kategorii autokreacji (wyprowadzanej z Gadamerowskiej Bildung) mianem herme-neutycznego (Rorty 2013, 286).

Naturalnie można posiadać wątpliwości, czy transformacja postępowości w pono-woczesność zasługuje na miano paradygmatycznej. Można też zgłaszać zastrzeżenia co do hermeneutycznej natury postmodernizmu. Dlatego też, analizując Rorty’ańską teorię hermeneutyzacji życia społecznego, skupimy się na tych jej elementach, które orientują ją przeciw paradygmatowi filozofii konwencjonalnej definiowanemu zbiorczo jako fundamentalistyczny.

Wykażemy, iż aspiracje do rangi nowego paradygmatu wynikają z przekonania o zasadniczej odmienności wszystkich komponentów składają-cych się na fenomen antyfundamentalizmu. Istotą hermeneutyzacji okaże się w ten sposób program redukcji metafizyki.

Rzetelność rugowania reliktów metafizycznej tradycji będzie dla Rorty’ego miarą doskonałości nowego paradygmatu. W jej też imię, poprzez postmodernistów, o kryptometafizyczność oskarżona zostanie hermene-utyka Gadamera.

Dla rozstrzygnięcia zasadności owych oskarżeń przywołamy krytykę subiekty-wizacji estetyki sformułowaną poprzez Hansa-Georga Gadamera na stronach Prawdy i metody. Wykażemy, iż cały hermeneutyczny projekt restytucji poznawczej wartości doświadczenia sztuki zostaje pomyślany nie tylko jako kompensacja procesów roz-padu klasycznych struktur sensu, ale też jako zwornik następującego po nowocze-sności ładu społecznego.

Jako rozwinięcie owego programu przedstawimy zgłaszane poprzez współczesnych filozofów hermeneutycznych, takich jak Rolf Zimmermann czy Andrzej Przyłębski, projekty etyk hermeneutycznych. W tym kontekście omó-wimy ideę uniwersum hermeneutycznego, która, wywodząc się jeszcze od Wilhelma Diltheya, pełnić ma rolę strukturalnego wzorca ponowoczesnego ładu społecznego.

Postulaty hermeneutycznych projektów etycznych posłużą nam dla wykazania, iż hermeneutyka bywa traktowana jako alternatywny względem postmodernizmu teoretyczny korelat ponowoczesnego ładu społecznego, ten zaś sposób jej potrak-towania uprawnia do orzekania o hermeneutycznej naturze transformacji paradyg-matycznej.

WSTĘP 13 Przyjmując hermeneutyzację więzi społecznej za wyznacznik ponowoczesności, skonfrontujemy ze sobą jej dwie wersje: hermeneutyczną oraz postmodernistyczną. Głównych zarysów tej drugiej poszukiwać będziemy w neopragmatyzmie Richarda Rorty’ego.

Pokażemy, że dla Rorty’ego alternatywą dla klasycznych, silnie ufundo-wanych metafizycznie struktur sensu jest integracja estetyczna, natomiast autokrea-cja stanowi najpełniejszą formą aktywności sensotwórczej o ściśle estetycznym cha-rakterze.

Ta sama autokreacja będzie także filozoficznym wyrazem tego, co socjologo-wie nazywają „wartościami luźnej ekspresji". Ustaliwszy, że procesy hermeneutyzacji więzi społecznej pokrywają się z szer-szym spektrum zjawisk składających się na estetyzację kultury, podstawowych różnic pomiędzy postmodernizmem i hermeneutyką poszukiwać będziemy w sposobie poj-mowania integrujących zdolności doświadczenia sztuki.

Pokażemy, iż neopragma-tyści chcą uzależniać wydajność integracji estetycznej od stopnia redukcji metafi-zyki, tymczasem hermeneuci wiążą ją z wysiłkiem rehabilitacji poznawczych funkcji doświadczenia sztuki.

W ten sposób, kluczowym rozmiarem rywalizacji dwóch wersji hermeneutyzacji okaże się aktywność elementów kryptometafizycznych. Jako takie właśnie części zaprezentujemy Rorty’ański fenomen obcego cierpienia, a także Ga-damerowską prawdę aletheiczną.

W obu przypadkach sztuka zostaje obarczona zada-niem zapośredniczenia kryptometafizyczności, a zapośredniczenie to staje się wa-runkiem możliwości integracji estetycznej. Metafizyczne uwikłania idei integracji estetycznej prowadzą do interesujących konsekwencji u kontynuatorów myśli Gadamera.

Będą nimi postulaty związania etyk hermeneutycznych z doświadczeniem katastrof historycznych sformułowane przez Zimmermanna i kontynuowane poprzez Przyłębskiego. Zastanawiająca wydaje się zbieżność owych idei z Rorty’ańskim uznaniem obcego cierpienia za fundament in-tegracji estetycznej.

Tym bardziej, że dla Rorty’ego i innych postmodernistów em-blematyczną formą cierpienia staje się katastrofa historyczna szanowana za najistotniej monstrualną – Holokaust. Doświadczenie katastrofy historycznej przyjmuje tu po-stać bezpośredniej przesłanki transformacji paradygmatycznej i prowadzi do wyznaczonia likwidacji totalitaryzacji życia społecznego jako strukturalnej cezury po-innowacyjności.

Definiowanie transformacji paradygmatycznej przy pomocy programu redukcji metafizyki, przy jednoczesnym fundowaniu jej na doświadczeniu katastrofy, zmusza do postawienia pytania o możliwość a-metafizycznej realizacji owego doświadczenia.

Zastanowimy się, czy w przypadku, gdy punktem dojścia redukcji metafizyki jest panin-terpretacjonizm, nie należy zwątpić w integrujące możliwości estetycznego zapo-średniczenia katastrofy. Istnienie ścisłego związku pomiędzy redukcją metafizyki a degradacją zdolności kulturotwórczych człowieka postulował Stefan Morawski.

Zwrócił on nie tylko uwagę na dewastujące efekty powszechnej permisji i afirmacji dyssensu,z reguły w ogóle zakwestionował paradygmatyczny status transformacji moderni-zmu w postmodernizm.

Zamiast o przełomie paradygmatycznym Morawski mówił 14 WSTĘP o procesie wyłaniania cywilizacyjno-kulturowej mutacji modernizmu (Morawski 1999, 77). Oczywiście zakwestionowanie paradygmatycznego statusu transformacji zmusza do pytań o wspólny rdzeń modernizmu i postmodernizmu, znaczenie do-świadczenia katastrofy,z zasady o samą możliwość ufundowanej na es-tetycznym zapośredniczeniu doświadczenia katastrofy hermeneutyzacji życia spo-łecznego.

Koniec końców, idzie o możliwość powstania nowego typu, nieopresyw-nej więzi społecznej. Odrzucająca paradygmatyczność transformacji argumentacja Morawskiego od-woływała się najczęściej do rozpoznania wewnętrznej aporetyczności moder-nizmu (Morawski 1999, 75).

Miałby zatem modernizm być swym własnym kryty-kiem na długo przed zaistnieniem mniemanego przełomu paradygmatycznego. Je-den z dowodów aporetyczności modernizmu stanowiła dla Morawskiego filozo-ficzna i artystyczna twórczość Stanisława Ignacego Witkiewicza.

W swojej krytyce postmodernizmu Morawski traktuje modernistyczną awangardę (do której zalicza Witkiewicza) jako antecedencję względem zmagającej się z proble-mami ponowoczesności neoawangardy (Morawski 1985, 9).

My zamierzamy dowieść aktualność pewnych twierdzeń Witkiewicza dla aktualnych, filozoficznych teorii spo-łeczeństwa ponowoczesnego. Wskazaną wśród nich rolę przyznać chcemy herme-neutyce. W tym zatem sensie praca nasza będzie mówiła o Witkiewiczowskiej anty-cypacji paradygmatu hermeneutycznego.

w głównej mierze, zamierzamy zbadać wpływ cyklu rugowania metafizyki na konceptualizację, realizację i zdolności integrujące estetycznego zapośredniczenia doświadczenia katastrofy tak, jak zostaje on przedstawiony w pismach Witkiewicza.

Taki zabieg może budzić wątpliwości natury chronologicznej. Na jakiej podstawie konfrontować postulaty współczesnej hermeneutyki, neopragmatyzmu i postmoder-nizmu z archaiczną Witkiewiczowską krytyką mechanizacji życia społecznego? Na-szym zdaniem, Witkiewicz jako jeden z pierwszych zdał sobie sprawę z istnienia ści-słego związku między procesami, w które zaangażowali się twórcy teorii ponowo-czesności.

Po pierwsze, dostrzegł wzrastającą wagę doświadczenia sztuki dla procesu konstytuowania się nowoczesnej więzi społecznej, po drugie, zorientował się, iż owa estetyzacja stanowi kompensację redukcji metafizyki.

równocześnie moment wypie-rania metafizyki przez estetykę rozpoznał jako stanowczą zmianę cywilizacyjną o charakterze konfrontacji paradygmatycznej. Typowo jednak w swej teorii mechanizacji życia społecznego skoncentrował się na skutkach redukcji metafizyki dla zmian form jednostkowej aktywności sensotwórczej.

prawidłowo znanym argumentem Witkiewicza skierowanym przeciwko antymetafi-zycznemu porządkowi sensów zmechanizowanego świata jest to, iż likwidacja wraż-liwości metafizycznej pociąga za sobą likwidację jednostkowych zdolności kulturo-twórczych.

Postaramy się pokazać, iż proste wyczerpanie się jednostkowych moż-liwości twórczych – w istocie – jest procesem ich przejęcia przez nadsubiektywną podmiotowość wyższego rzędu. Ukażemy analogię pomiędzy tą sytuacją a strukturą doświadczenia hermeneutycznego, w którym moment epifanii prawdy aletheicznej WSTĘP 15 okazuje się równoznaczny ze scedowaniem indywidualnej podmiotowości na nad-subiektywny poziom wspólnoty interpretacyjnej.

Naszym celem będzie wykazanie, że formuły hermeneutyki, neopragmatyzmu i postmodernizmu, niezależnie od róż-nic co do stopnia redukcji metafizyki, mieszczą się w zbiorczych ramach cyklu antymetafizycznej transformacji paradygmatycznej, który Witkiewicz kwalifikował jako mechanizację życia społecznego.

Dopiero w tym kontekście swe rozstrzygające znaczenie okaże kwestia warun-ków możliwości doświadczenia katastrofy. * * * Niezależnie od tego, czy tak zarysowany zamysł uda się przeprowadzić, możemy usprawiedliwiać się z próby aktualizacji dorobku Stanisława Ignacego Witkiewicza obecnością innych podobnych prób podejmowanych przez polskich filozofów.

Myśl i postać Witkacego zdaje się posiadać tak samo proteuszową naturę, co ponowocze-sność z postmodernizmem. Jeśli Andrzej Szahaj rozpoznaje ponowoczesność jako „czas karnawalizacji kultury" (Szahaj 2004, 48), w którym filozofia odrzuca tradycyj-nie kojarzoną z nią figurę mędrca, zastępując ją postacią błazna (Kołakowski 1989, 161), Witkiewicz wydaje się wprost produkowany do roli postmodernistycznego błazna, którego wyznacznikami są „wolność myślenia i autokreacja, niezgoda na poddanie się władzy istniejących autorytetów, bunt i przekora, wola wolności i wiara w wyob-raźnię" (Szahaj 2004, 54).

Tak też i bywa obsadzany. Przykładem niech będzie próba dialogicznego odczytania Witkacego dokonana poprzez Agnieszkę Kałowską (Kałow-ska 2016). Jako metody identyfikacji etyki Witkacego przyjęte tam zostają „ponowoczesne metodologie, które podważają przekonanie o esencjalności i autonomii dzieła lite-rackiego; ukazują tekst jako miejsce przecinania się dyskursów władzy, uchylają pry-mat jednego głosu" (Kałowska 2016, 14).

Ich celem staje się „opisanie obecnych w utworach dialogizujących, a zarazem konkurujących, dążących do hegemonii po-staw" (Kałowska 2016, 15). Wszakże próba „wpisania Witkiewicza w ponowo-czesny kontekst" zostaje poprzez samą Kałowską zakwalifikowana jako „gest interpre-tacyjnej przemocy", a efekty analiz są raczej negatywne, nie niweczą jednak podsta-wowej intuicji o jakiegoś typu pokrewieństwie łączącym Witkacego z ponowocze-snym porządkiem sensów.

Nie jesteśmy w stanie jednoznacznie unieważnić zarzutu, iż wpasowując Witka-cego w postmodernistyczny kontekst, dokonujemy aktu interpretacyjnej przemocy. Usprawiedliwiać się tylko możemy, że celem tego wpasowywania nie jest wykazanie, iż Witkiewicz postmodernistą był, lecz wręcz przeciwnie – że postmodernizm zdys-kwalifikował, zanim jeszcze ktokolwiek o nim pomyślał.

Zamierzamy pokazać, że głównym wrogiem Witkiewicza była właśnie konwencja dialogiczna, oparta o ideę uniwersum hermeneutycznego i postrzegająca świat jako wielość niewspółmiernych i równorzędnych perspektyw interpretacyjnych.

Przy tym nie zaprzeczał on, ani że dialogiczny, permisywny świat powszechnej szczęśliwości stanowi dokonującą się na 16 WSTĘP naszych oczach finalizację dziejów gatunku ludzkiego, ani iż finał ów oznacza za-sadniczą transformację paradygmatyczną, unieważniającą z racji moralnych cały do-tychczasowy ład cywilizacyjny.

niewiele tego, Witkiewicz zdawał sobie sprawę, iż osta-teczną racją uzasadniającą konieczność transformacji jest dziejowa katastrofa. Różnica pomiędzy Witkiewiczowskim i postmodernistycznym doświadczeniem katastrofy polegała jednak na sposobie określania jego związków z redukcją metafi-zyki.

Najkrócej mówiąc, dla Witkiewicza to metafizyka dopiero otwierała możliwość owego doświadczenia. Pozbawiona elementu metafizycznego realizmu, katastrofa ulegała redukcji do rangi prywatnej idiosynkrazji, z którą bez problemu radziły sobie instytucjonalne i ideologiczne terapie wypracowane przez ludzkość w ostatnim, najszczęśliwszym etapie jej rozwoju.

Kwestią sporną zatem i właściwym przedmiotem tej pracy będzie następujący problem: czy realne jest, by porządek uniwersum hermeneutycznego, składającego się z równorzędnych i niewspółmiernych perspektyw interpretacyjnych, uzupełniany był wyłącznie poprzez autonomiczne, spontaniczne i niezobowiązujące akty autokrea-cji, budujące więź społeczną? Gdyby tak nie było, aktywność autokreacji musiałaby okazać się jedynie fikcyjnym parawanem, poza którym odbywa się właściwa, nadsu-biektywna aktywność sensotwórcza, na rzecz której indywiduum dokonuje suweren-nej i autonomicznej, poznawczej i moralnej abdykacji.

* * * Książka niniejsza stanowi podsumowanie rozciągniętych w czasie badań poświę-conych filozofii Stanisława Ignacego Witkiewicza. Ich kolejne rezultaty, w posta-ciach pewnych tez szczegółowych bądź cząstkowych interpretacji, prezentowane były na konferencjach naukowych organizowanych m.in.

przez Uniwersytet Wro-cławski, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Uniwersytet Rzeszowski oraz Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, ma-terializowały się jeszcze w postaci artykułów umieszczanych w zbiorach publikacji pokonferencyjnych bądź także periodykach naukowych.

Niektóre z prezentowanych wcześniej interpretacji zachowały aktualność do momentu powstawania niniejszej książki i zostały w niej umieszczone, inne musiały zostać poddane rewizji i przedsta-wiono je w zmodyfikowanej postaci.

Tym niemniej, celem tej pracy nie była tylko próba syntezy badań szczegółowych,najczęściej hermeneutyczny wysiłek aplikacji filozoficznej spuścizny Witkiewicza do kulturowo-historycznego horyzontu współczesności.

Problematyka bezpośrednio związana z tezami pracy prezentowana była wcze-śniej w następujących artykułach: Oziębłowski M. (2014), Społeczny kontekst poznawczego paraliżu filozofii w ujęciu Stani-sława Ignacego Witkiewicza, [w:] Filozofia polska na tle filozofii europejskiej w XX wieku, red.

M. Woźniczka, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstocho-wie, Częstochowa, ss. 365–381. WSTĘP 17 Oziębłowski M. (2015), Czy zegarek może składać się z żyjątek? Albo: O uczuciu metafi-zycznym w filozofii Stanisława Ignacego Witkiewicza, „Prace Naukowe Akademii im.

Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia", z. 12, red. R. Miszczyński, Wydaw-nictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, ss. 135–152. Oziębłowski M. (2016), Tajemnica Istnienia jako cel i granica filozofii w myśli Stanisława Ignacego Witkiewicza, [w:] Niepomyślane – nie do pomyślenia.

Rozpadliny, uskoki i zatory w tektonice dyskursu filozoficznego i naukowego, red. M. Woźniczka, M. Perek, Wy-dawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, ss. 339–355. Oziębłowski M.

(2017), Przyczyny i przejawy deprecjacji filozofii w myśli Stanisława Ignacego Witkiewicza, [w:] Apokryficzność (w) filozofii. Nie/anty/pozaortodoksyjne dyskursy filo-zoficzne, red. M. Woźniczka, M. Perek, Wydawnictwo Akademii im.

Jana Długo-sza w Częstochowie, Częstochowa, ss. 447–463. Oziębłowski M. (2017), Dialog czy rozmowa pokaźna? O bezprecedensowym potencjale filozofii Sta-nisława Ignacego Witkiewicza, „Prace Naukowe Akademii im.

Jana Długosza w Częstochowie. Linia: Filozofia", z. 14, red. R. Miszczyński, M. Płóciennik, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2017, ss. 229–242. Oziębłowski M. (2019), Funkcje sztuki w teorii Czystej Formy Stanisława Ignacego Witkie-wicza, „Ruch Filozoficzny", vol.

75, nr 1, red. M. Dombrowski, Uniwersytet Mi-kołaja Kopernika w Toruniu, Toruń, ss. 69–84.

Parametry

ISBN

9788366536494

Autor

Mariusz oziębłowski

Kategoria

E-booki

Producent

Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie

Opinia użytkowników

-

Opinie oraz Recenzje

Roman J.
Roman J.
27.11.2024
Przesłane przez użytkowników opinie produktu Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie mogą pomóc innym odwiedzającym
Jeśli miałeś szansę skorzystać z produktu redukcja metafizyki. stanisław ignacy witkiewicz i ponowoczesna transformacja paradygmatyczna. prześlij do nas opinię. Podaj jakie są Twoje odczucia z korzystania, czy jesteś usatysfakcjonowany z produktu oraz czy relacja cena / jakość jest wystarczająca.

Dodaj opinię lub recenzję

Powiązane

Rekomendacja
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie Lekarz i duchowny na prowincji
Do sklepu Szczegóły

Lekarz i duchowny na prowincji

63,84 zł
7 WPROWADZENIE Niniejsza publikacja to kolejny tom z kolekcji wydawanej od 2012 roku przez Wydział Filozoficzny Uniwersytetu Ostrawskiego,...
Rekomendacja
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie Uniwersytet humanistyczno-przyrodniczy w częstochowie 20 lat polski w nato oczekiwania i rzeczywistość
Wstęp Przypadające w 2019 roku siedemdziesięciolecie Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i dwudziestolecie ratyfikacji Traktatu przez...
Rekomendacja
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie Najjaśniejsza rzeczypospolita Uniwersytet humanistyczno-przyrodniczy w częstochowie
Tytuł Najjaśniejsza Rzeczypospolita Języki angielski, niemiecki, polski, ukraiński Wydawnictwo Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w...
Rekomendacja
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie Uniwersytet humanistyczno-przyrodniczy w częstochowie Święci władcy europy
Der Heilige: auf Erden – im Himmel" („Święty: na ziemi – w niebie") zaty-tułował pięknie, choć może nieco zagadkowo, jedną ze swoich cen-nych...
Rekomendacja
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie Narkotyki w więzieniach
Do sklepu Szczegóły

Narkotyki w więzieniach

23,75 zł
WSTĘP Reforma polityki narkotykowej jest tematem często podejmowanym w me-diach, polityce, jak i w opracowaniach naukowych. Coraz szerszej...
Rekomendacja
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie Uniwersytet humanistyczno-przyrodniczy w częstochowie Polska historiografia wojskowa
Zmiany organizacyjne w Wojsku Polskim po transformacji ustrojowej, rozpoczętej w 1989 r., spowodowały likwidację pokaźnej liczby komórek...
Rekomendacja
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie Aspekty pedagogiczne sutry lotosu
Do sklepu Szczegóły

Aspekty pedagogiczne sutry lotosu

20,90 zł
Jak wielokrotnie sygnalizowali wybitni przedstawiciele kulturoznawstwa, filozofii i religioznawstwa, chociażby Paul Williams czy Volker...
Rekomendacja
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie Bezpieczeństwo polski w xx i xxi wieku Uniwersytet humanistyczno-przyrodniczy w częstochowie
WSTĘP Bezpieczeństwo jest potrzebą i najważniejszą wartością każdego człowieka, a także celem funkcjonowania społeczeństwa. Roman Kuźniar...
Rekomendacja
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie Filozofia kultury augusta cieszkowskiego, AZ#B1653EDEEB/DL-ebwm/pdf
Wstęp. Filozofia kultury jako rozwoju człowieczeństwa. August Cieszkowski i jego Ojcze nasz I. Na początku pierwszego rozdziału książki...
Rekomendacja
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie Ekologiczne techniki grafiki warsztatowej, AZ#1C4BA7E7EB/DL-ebwm/pdf
Wstęp Książka jest poświęcona zagadnieniom użycia nietoksycznych metod w grafice warsztatowej. Od lat 90. XX w. Zauważalne jest duże zainteresowanie...
Rekomendacja
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie Charakter prawny poództwa o ustalenie ojcostwa Uniwersytet humanistyczno-przyrodniczy w częstochowie
Bogata, zróżnicowana i nieprzystępna problematyka sądowego ustalenia ojcostwa budzi zasadne zainteresowanie jednocześnie społeczne, jak...
Rekomendacja
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie śląski mikrokosmos. studia nad książką henrykowską
Tytuł Śląski Mikrokosmos. Studia nad książką henrykowską Autor Marek Cetwiński Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy...
Wybrane dla Ciebie
Rekomendacja
Prosto z mostu, czyli wywody człowieka logicznego
Do sklepu Szczegóły

Prosto z mostu, czyli wywody człowieka logicznego

45,43 zł
Książka podejmuje tematy tabu o których na co dzień ludzie boją się głośno mówić. Pokazuje znane i mniej znane przykłady: obłudy, kłamstwa,...
Rekomendacja
Szydełko. zabawki Literat
Do sklepu Szczegóły

Szydełko. zabawki Literat

9,21 zł
Szydełkowanie to obecnie nad wyraz popularne hobby. Raduje się zainteresowaniem jednocześnie dziewczynek 7-8-letnich, jak i pań w każdym...
Rekomendacja
Tajemnice dworu sułtana. księga vii. hatidże
Do sklepu Szczegóły

Tajemnice dworu sułtana. księga vii. hatidże

20,00 zł
Żyli w dwóch różnorodnych światach… zespoliło ich przeznaczenie. Książka, która zainspirowała twórców serialu doskonałe stulecie. Ona jest...
Rekomendacja
Odlotowe gołębie łapią bandytów
Do sklepu Szczegóły

Odlotowe gołębie łapią bandytów

26,03 zł
ODLOTOWE GOŁĘBIE ŁAPIĄ BANDYTÓWKażdy prawdziwy gołąb da się pokroić za okruszki. Mniam! Mniam! Mniam! Lubicie frytki? Pizzę? Lody? Tym dla...
Rekomendacja
Harlequin Gorąco jak przed laty
Do sklepu Szczegóły

Harlequin Gorąco jak przed laty

8,98 zł
Przystojny, zmysłowy, bogaty, seksowny – oto popularny hokeista Jordan Serenghetti. Kontuzjowany trafia w ręce rehabilitantki Sery. Sera...
Rekomendacja
Kartkówki. edukacja polonistyczna i matematyczna. klasa 1 Literat
Tytuł Kartkówki. Edukacja polonistyczna i matematyczna. Klasa 1 Podtytuł Materiały edukacyjne Autor Beata Guzowska Język polski Wydawnictwo...
Rekomendacja
Wiatr przez dziurkę od klucza. mroczna wieża. tom 4.5
Roland z Gilead jest rewolwerowcem, jednym z nielicznych usiłujących utrzymać porządek w świecie rosnącego bezprawia, połączeniem błędnego...
Rekomendacja
Zasada równości stron w procesie cywilnym Wydawnictwo c.h beck
Niniejsza monografia poświęcona jest zasadzie równości stron w procesie cywilnym. Mimo iż zasada równości nie została sformułowana wprost...
Rekomendacja
Literat Pielęgnacja włosów w domu
Do sklepu Szczegóły

Literat Pielęgnacja włosów w domu

2,18 zł
Poradnik Pielęgnacja włosów w domu mieści mnóstwo cennych danych i porad, jak samodzielnie w warunkach domowych uzyskać spektakularne, zdrowe,...
Rekomendacja
Chłopcy z placu broni ferenca molnara, AZ#567596AAEB/DL-ebwm/pdf
Rzetelne i przystępnie napisane opracowanie lektury, m.in. Szczegółowe i znaczne streszczenie, skrupulatna analiza, charakterystyka bohaterów,...
Rekomendacja
Beata guzowska Sprawdziany. język polski. przyroda. klasa iii
Sprawdziany, opracowane przez nauczycielki z wieloletnim doświadczeniem, dedykowane są dla uczniów klasy III szkoły podstawowej do samodzielnej...
Rekomendacja
Marta jendraszak Jak upinać długie włosy
Do sklepu Szczegóły

Marta jendraszak Jak upinać długie włosy

5,93 zł
Poradnik powstał z myślą o wszelkich mamach, by mogły w nim znaleźć inspiracje do wykonania niebanalnych fryzur dla swoich córek. Przedstawione...