Zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa to jedno z wyjątkowojszych zadań każdego współczesnego państwa. W Polsce jest ono wykonywane przez upoważnione podmioty, równocześnie publiczne, jak i prywatne, które tworzą system nazywany administracją bezpieczeństwa państwa.
Trzonem tego systemu są organy administracji publicznej, stanowiące dość przeróżny i rozbudowany układ. Zróżnicowanie strukturalno-organizacyjne zespaja się też ze zróżnicowaniem w zakresie wykonywanych zadań, a także z odmiennością metod, form i środków działania.
Poszczególne podmioty systemu realizują więc odrębne role, które stają się jeszcze bardziej widoczne w sytuacjach kryzysów i nadzwyczajnych zagrożeń o wyjątkowym charakterze. Przekłada się także na dosyć dużą specjalizację całego systemu.
Autorka monografii stara się pokazać zasobność struktur administracji bezpieczeństwa, zaprezentować zasady organizacyjne tego systemu i dokonać kompleksowej analizy zadań z zakresu bezpieczeństwa nałożonych na jednostki administracji publicznej pełniące wiodącą rolę w systemie zarządzania bezpieczeństwem wewnętrznym państwa.
Szczególnej uwadze poddana została zmienność tych zadań w różnych momentach, uwzględniono bowiem okres normalnego funkcjonowania państwa, działania podejmowane w sytuacjach kryzysowych i po wprowadzeniu stanów rewelacyjnych oraz stanu epidemii spowodowanej pandemią COVID-19.
Problematyka pracy została ujęta w pięciu rozdziałach. Na wstępie przeprowadzone zostały ustalenia zmierzające do wyjaśnienia pojęcia bezpieczeństwa państwa i bezpieczeństwa publicznego państwa, które warunkują oryginalny zakres zadań administracji bezpieczeństwa państwa.
W dalszej części znalazły się rozważania na temat administracji bezpieczeństwa i jej roli w procesie zarządzania bezpieczeństwem współczesnego państwa, przy czym dużo miejsca poświęcono analizie poszczególnych zasad organizacyjnych, na których jest oparte funkcjonowanie administracji bezpieczeństwa.
zasadniczy przedmiot refleksji naukowej stanowiły natomiast zadania nałożone na poszczególne jednostki należące do tego systemu. W kolejnych podrozdziałach scharakteryzowano i poddano analizie krytycznej zadania Prezydenta RP, naczelnych organów administracji rządowej należących do systemu administracji o właściwościach ogólnych, wojewody jako terenowego organu administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego.