Tytuł Kraje Grupy Wyszehradzkiej i ich gospodarka a praca, aktywność zawodowa i przedsiębiorczość młodego pokolenia Podtytuł Analiza porównawcza Autorzy Urszula Swadźba, Stanisław Swadźba Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach ISBN 978-83-7875-705-4 Rok wydania 2021 Katowice Wydanie 1 liczba stron 222 Format pdf Spis treści Wstęp 11
Rozdział 1
Grupa Wyszehradzka – geneza, powstanie i rozwój 15
Wprowadzenie 15
1.1. Geneza Grupy Wyszehradzkiej 16
1.2. Powstanie Trójkąta Wyszehradzkiego i Grupy Wyszehradzkiej 18
1.3. Współpraca w ramach Grupy Wyszehradzkiej w okresie przedakcesyjnym 19
1.4. Funkcjonowanie Grupy Wyszehradzkiej po przystąpieniu do Unii Europejskiej 22
1.5. Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki 25
Podsumowanie 27
Rozdział 2
Kraje Grupy Wyszehradzkiej – społeczeństwo i gospodarka 29
Wprowadzenie 29
2.1. Kraje Grupy Wyszehradzkiej – obszar, ludność i gęstość zaludnienia 30
2.2. Społeczeństwo krajów Grupy Wyszehradzkiej 31
2.2.1. Religia, grupy etniczne, język 31
2.2.2. Wskaźniki demograficzne 32
2.2.3. Poziom urbanizacji 34
2.2.4. Nierówności dochodowe 35
2.3. Gospodarka krajów Grupy Wyszehradzkiej 36
2.3.1. Artykuł Krajowy Brutto (PKB) i jego struktura 36
2.3.2. Tempo wzrostu gospodarczego i rozwoju społeczno-gospodarczego 38
2.3.3. Bezrobocie 42
2.3.4. Inflacja 43
2.3.5. Deficyt budżetowy 45
2.3.6. Dług publiczny 46
2.3.7. Ranking krajów Grupy Wyszehradzkiej pod względem kształtowania się poziomu i zmian podstawowych wskaźników makroekonomicznych 48
2.4. Miejsce krajów Grupy Wyszehradzkiej w rankingach międzynarodowych 50
2.4.1. Indeks demokracji 50
2.4.2. Indeks wolności gospodarczej 52
2.4.3. Indeks łatwości prowadzenia biznesu 54
2.4.4. Indeks globalizacji 56
Podsumowanie 58
Rozdział 3
Młode pokolenie krajów Grupy Wyszehradzkiej 61
Wprowadzenie 61
3.1. Populacja młodzieży 62
3.2. Edukacja młodzieży 65
3.3. Młodzież na rynku pracy 70
Podsumowanie 79
Rozdział 4
Założenia teoretyczne i metodologiczne badań 81
4.1. Pojęcie pokolenia 81
4.2. Młode pokolenie. Problematyka badawcza 83
4.2.1. Młode pokolenie, młodzież – zagadnienia definicyjne 83
4.2.2. Millenialsi – pokolenie Y 88
4.3. Praca, aktywność gospodarcza i przedsiębiorczość jako części świadomości ekonomicznej młodego pokolenia 89
4.3.1. Świadomość ekonomiczna – zagadnienia definicyjne 89
4.3.2. Praca jako składnik świadomości ekonomicznej 91
4.3.3. Przedsiębiorczość jako komponent świadomości ekonomicznej 94
4.4. Metodologiczne podstawy badań 96
Rozdział 5
Struktura demograficzno-społeczna badanych studentów krajów Grupy Wyszehradzkiej 99
Wprowadzenie 99
5.1. Płeć i wiek studentów, kierunek studiów, miejsce zamieszkania 99
5.2. Sytuacja rodzinna badanych studentów, wykształcenie rodziców 105
5.3. Sytuacja materialna studentów 110
Podsumowanie 117
Rozdział 6
Aktywność czy pasywność? Co dominuje w młodym pokoleniu? 119
Wprowadzenie 119
6.1. Postawy aktywne i pasywne. Która przeważa? 120
6.2. Kapitał kulturowy a postawy aktywne/pasywne studentów 128
6.3. Aktywność/pasywność a miejsce zamieszkania studentów 134
Podsumowanie 139
Rozdział 7
Praca zawodowa. Rola pracy w życiu studentów krajów Grupy Wyszehradzkiej 141
Wprowadzenie 141
7.1. Podejmowanie pracy zawodowej poprzez studentów 142
7.2. Typ podejmowanej pracy 149
7.3. Motywy podejmowania pracy zawodowej poprzez studentów 153
7.4. Łączenie pracy zawodowej ze studiami – sukces czy porażka? 161
7.5. Co dalej po studiach? Perspektywa pracy zawodowej 169
7.6. Mobilność w poszukiwaniu odpowiedniej pracy 172
Podsumowanie 176
Rozdział 8
Przedsiębiorczość i aktywność gospodarcza młodego pokolenia krajów Grupy Wyszehradzkiej 178
Wprowadzenie 178
8.1. Ocena warunków przedsiębiorczości 179
8.2. Prowadzenie własnej działalności gospodarczej 184
8.3. Własna działalność gospodarcza w planach studentów 189
8.4. Co niezwykle decyduje o przedsiębiorczości i aktywności gospodarczej? 195
Podsumowanie 199
Zakończenie 203
Bibliografia 209
Spis tabel 219