Tematyka poszczególnych rozdziałów niniejszego tomu wyraźnie wskazuje, jak ważne jest zintegrowanie języka i treści w nauczaniu takich przedmiotów jak historia, geografia, nauki społeczne, a także rozwój kompetencji interkulturowej przez język angielski w szkole średniej, a także jak wyraźnym elementem studiów neofilologicznych są kursy poświęcone historii i kulturze krajów anglojęzycznych i jak mnóstwo zmian można wprowadzić w ich realizacji.
Jednym z celów przeprowadzonych badań jest, według Autorów, próba zmian dotychczasowych form nauczania i uczenia się na takie, które bardziej angażują studentów, ćwiczą myślenie krytyczne i rozwijają sprawności językowe, wiedzę i słownictwo tematyczne.
Taka struktura pracy wynika z celu, jaki przyjęła Redaktorka, a mianowicie pokazania, jak nauczyciele odpowiedzieli na wyzwanie nauczania języka i treści, jakie przygotowali zajęcia i jaki efekt przyniosły ich działania.
Redaktorka pracy szkicuje rozwój zmian w traktowaniu nauczania treści poprzez język obcy, wskazując na jego atuty i wymogi stawiane nauczycielom. Podkreśla, że jest to koncepcja przyciągająca obecnie uwagę jednocześnie badaczy jak i praktyków.
Taka argumentacja w pełni uzasadnia przygotowanie i opublikowanie recenzowanego tomu. Dr hab. Liliana Piasecka, prof. UO