Monografia posiada charakter teoretyczno-empiryczny i składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale wyjaśniono różnice między takimi pojęciami, jak: informacje, dane, wiedza i mądrość. Zaprezentowano przeróżne ujęcia zarządzania wiedzą (ZW) i cele jakie można osiągnąć w przedsiębiorstwie, a także omówiono wybrane modele generowania wiedzy i zarządzania nią.
Rozdział drugi został poświęcony problematyce ZW w przedsiębiorstwie postępowym. Zaprezentowano w nim problemy definicyjne związane z pojęciem innowacji, a także wyznaczono korzyści, jakie dzięki ich wdrożeniu może uzyskać przedsiębiorstwo.
W trzecim rozdziale przeanalizowano istniejące rozwiązania w zakresie tworzenia koncepcji systemu zarządzania wiedzą (SZW). Ostatni rozdział został oparty na wynikach badań empirycznych przeprowadzonych w nowoczesnym przedsiębiorstwie.
Sformułowano w nim wnioski z przeprowadzonych prac badawczych, zweryfikowano hipotezy badawcze i wyodrębniono osiągalne kierunki dalszych badań.