Tytuł Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Jana Kochanowskiego ISBN 978-83-7133-701-7 Rok wydania 2017 liczba stron 556 Format pdf Spis treści Spis treści
Wstęp 9
Część I. Wokół tożsamości pedagogiki zdrowia i kontekstów jej uprawiania
Anna Gaweł
Refleksje wokół tożsamości naukowej pedagogiki zdrowia 15
Barbara Woynarowska
nowe koncepcje i strategie w edukacji zdrowotnej w Europie 29
Ewa Syrek
Subdyscypliny pedagogiki, socjologii i psychologii. Konteksty
interdyscyplinarnego zainteresowania zdrowiem i chorobą w naukach
społecznych 43
Agnieszka Linca-Ćwikła
Orientacja aksjologiczna w wychowaniu zdrowotnym. Perspektywa
personalistyczna 61
Beata Fedyn
Pedagogika zdrowia a edukacja zdrowotna (wybrane zagadnienia) 75
Bożena Zawadzka
Pedagogika zdrowia (ujęcie historyczne) 83
Część II. Wątki historyczne w pedagogice zdrowia
Bożena Matyjas
nierozłączna koncepcja wychowania w ujęciu Heleny Radlińskiej (punkt
widzenia pedagogiki społecznej) 93
Barba ra Kla sińska
tradycyjne lecznictwo ludowe. Nieprzemijalna mądrość w pedagogice
zdrowia 105
Teresa Gumuła
Promocja zdrowia w prasie kobiecej pod koniec XIX i w początkach
XX wieku. Inspiracje dla współczesności 117
Małgorzata Kal iszewska
Eliza Freinet – promotorka zdrowia 131
Część III. Funkcjonowanie człowieka i budowanie zasobów dla zdrowia
Anna Kowalewska
Zdrowie i zagrożenia zdrowia a edukacja zdrowotna dzieci
i młodzieży 145
Andrzej Krawański
Aktywny pacjent/klient, czyli pedagogika zdrowia w rehabilitacji 163
Adam A. Zych
W kierunku geragogiki inicjacyjnej, inkluzyjnej, integracyjnej 183
Ewa Nowak
Jakość życia i sytuacja zdrowotna Polaków 191
Tadeusz Sakowicz
Zdrowie więźniów jako niepowtarzalny przedmiot badań pedagogicznych
i społecznych 207
Dorota Wolska-Prylińska
Profesje społeczne i medyczne. Możliwości i bariery współdziałania 221
Toma sz Łączek
Jakość życia a sukces życiowy młodzieży 231
Część IV. Środowisko rodzinne a zdrowie dziecka
Irena Pufal-Struzik
Problemy zdrowotne w rozwoju dzieci zdolnych 247
Joanna Zeml ik
Wiek rozwojowy. Interdyscyplinarne problemy zdrowotne 259
Justyna Klam ka
Sytuacja zdrowotna dzieci w rodzinach niepełnych 269
Marta Wilk
Rola kompetencji wychowawczych rodziców i rozpoznawanie
zagrożeń związanych z stosowaniem substancji psychoaktywnych
przez dzieci 279
Anna Przygoda
Rodzina dotknięta cukrzycą dziecka. Potrzeby i trudności 295
Monika Zaręba
Środowisko rodzinne a wczesne wspomaganie rozwoju dzieci
urodzonych przed czasem 305
Małgorzata Wolska-Długosz
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zespołem Downa
(studium przypadku) 319
Joanna Błońska
Seksualność osób niepełnosprawnych intelektualnie 337
Elżbieta Klima
Środowisko rodzinne a stan psychiczny dziecka i młodego
człowieka 345
Część V. Edukacja zdrowotna odpowiedzią na potrzeby i zagrożenia
Ewelina Suska, Jerzy T. Marcinkowski
Konsumpcja substancji psychoaktywnych w ciąży. Możliwości
optymalizacji działań profilaktycznych 361
Dorota Olczak-Kowal czyk, Joanna Zeml ik
Próchnica wczesnego dzieciństwa. Monitoring populacji dzieci
w wieku przedszkolnym w świetle najnowszych badań 369
Anna Stawecka
Psychopedagogiczne aspekty odbioru telewizji poprzez dzieci w wieku
wczesnoszkolnym 381
Ryszard Błaszkiewicz
Dzieci w świecie nowych technologii. Zagrożenia zdrowotne 393
Marianna Charzyńska-Gula, Beata Zięba -Kołodziej
Edukacja onkologiczna w szkole (głos w dyskusji) 403
Stanisław Góźdź, Jadwiga Zapa ła, Mirosława Tekiel,
Marzena Pyk
Edukacja onkologiczna dzieci i młodzieży w województwie
świętokrzyskim 417
Marek Kątny
Problemy dzieci z chorobą przewlekłą (białaczką) w świetle
powojennej prozy dla młodych odbiorców 431
Rafał Kołodziejczyk
Działania profilaktyczne i diagnoza uzależnienia od Internetu 445
Ilona Gembal czyk
potrzeby i zachowania dzieci w zakresie żywienia 457
Edyta Kierczuk, Elżbieta Huk-Wieliczuk
używanie diet odchudzających poprzez młodzież licealną z dwóch
środowisk – wielkomiejskiego i małomiasteczkowego 467
Karolina Wiśniewska
Zdrowie jako czynnik różnicujący niepowodzenia szkolne młodzieży
gimnazjalnej 477
Część VI. Akademickie przygotowanie nauczycieli do prowadzenia edukacji
zdrowotnej w szkole
Weronika Wrona-Wolny
Refleksje nad przygotowaniem nauczycieli wychowania fizycznego
do prowadzenia edukacji zdrowotnej w szkole w świetle badań
własnych 493
Paweł Fryderyk Nowak
Wychowanie fizyczne jako wiodący przedmiot szkolnej edukacji
zdrowotnej 507
Elżbieta Huk-Wieliczuk, Anna Czeczuk,
Katarzyna Wójtowicz-Chomicz
Potrzeba kształcenia studentów akademii wychowania fizycznego
w zakresie realizacji zagadnień dotyczących narkotyków
projektowanych 521
Justyna Adam iak
Poglądy i nastawienie nauczycieli wychowania fizycznego wobec
edukacji zdrowotnej w szkole 533
Anna Maria Turosz, Anna Brojek, Krzysztof Sychowicz
Profil kompetencji społecznych studentów – przyszłych animatorów
prozdrowotnego stylu życia 545
Anna Brojek, Anna Maria Turosz, Krzysztof Sychowicz
Adaptacja studentów pierwszego roku jako czynnik wspomagający
zdrowie 559
Noty o autorach 573