Jedna z najważniejszych pozycji społeczno-filozoficznych, zajmująca się nie tylko problematyką stricte narkotykową, lecz też historyczną, społeczną i polityczną uzależnień Usłyszałem szum morza i rozpocząłem wędrówkę. Obrazy były potężne i bezpośrednie: pozbawione refleksji. Do tej pory lśniły jak światło w lustrze - dzisiaj widziałem samo światło, i to wyjątkowo blisko. Oddech był szybszy, intensywniejszy. Każde tchnienie jest rozkoszą; tu sobie to uświadomiłem. Czułem je jako łagodny dotyk przepony. Ten dotyk był rytmiczny, był ruchem wahadła, które głaskało, ocierało się, delikatnie gubiąc się następnie w wyjątkowo dalekim odchyle. Wróciło i znów się otarło, nieco głębiej i pieszczotliwiej. Kontynuowałem wędrówkę po ziemi, słyszało się szelesty; to było rozkoszne, przyjemne. Wahadło kołysało się i powracało; jego rozmach się powiększył. Teraz ja wzbijałem się wraz z nim; physis odgałęziła licznik. Wsiadłem do ciężarka wahadła jak do gondoli huśtawki w profilu statku; miała formę sierpa księżyca. Kil był ostro wyszlifowany, z ledwością dotykał skóry. To powiew ją głaskał. Wrażliwość ulegała spotęgowaniu, gdy huśtawka jechała w górę - na samym szczycie dochodził zawrót głowy. Zmuszał do śmiechu, a później opadał ze świstem. Ruchu nie dało się już zatrzymać, a także kontrolować; osiągnął stopień, w którym grozi. Ernst Jünger (1895-1998) - jeden z najważniejszych pisarzy niemieckich XX wieku, żołnierz I i II wojny światowej, odznaczony orderem Pour le Mérite, autor książek wojennych (W stalowych burzach, 1920; Sturm, 1923) nawiązujących do doświadczeń z frontu. W latach 20. Został wydawcą czasopism rewolucji konserwatywnej ("Der Vormarsch", "Die Kommenden"), uważany był za przywódcę frondy wobec Republiki Weimarskiej. Od 1927 r. Zajmował się zjawiskami globalnymi, zwłaszcza w traktatach Totalna mobilizacja (1928) orazRobotnik. Władztwo i forma bytu (1932). W 1933 r. Wycofał się na pozycje "emigracji wewnętrznej", o czym świadczy proza poetycka Awanturnicze serce. Figury i capriccia (1938). W 1939 r. Opublikował Na marmurowych skałach, dzieło stanowiące antycypację zbrodni hitlerowskich. Wtedy także powrócił do religijności, co widać w dziennikach paryskich Promieniowania (1949) oraz w traktatach światopoglądowych, wśród których główne miejsce zajmują: pokój(1944), przez linię (1950) - esej podejmujący problematykę nihilizmu, Węzeł gordyjski (1953) - o mitycznym i historycznym rozmiarze konfrontacji Wschodu z Zachodem, a z reguły Przy murze czasu (1959) - traktat o końcu dziejów. W następnych latach publikował dzienniki intymne Przeminęła siedemdziesiątka. W 1977 roku napisał utopijną powieść Eumeswil, raport z przestrzeni poza czasem historycznym, budujeł też powieści "realistyczne", opowieść szkolną o wrażliwym chłopcu Proca, paryski kryminał Niebezpieczne spotkanie.