Nowa gospodarka, która na korzystne rozpoczęła się wraz z rozwojem Internetu, i która łączy tak pozornie odległe zjawiska, jak globalizacja oraz rzeczywistość wirtualna, wywołuje ogromne zmiany warunków funkcjonowania przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa są zmuszone do działania w myśl strategii ciągłego odnawiania się w otoczeniu (generative strategy). Polega ona nie na poszukiwaniu długookresowej przewagi konkurencyjnej, lecz na wykreowaniu organizacji, zdolnej do bezustannego regenerowania swej przewagi konkurencyjnej w odpowiedzi na zmiany otoczenia. Kolejnym imperatywem jest wymóg używania rozwiązań wykorzystujących infrastrukturę Internetu. Systemy i technologie informacyjne i wykorzystujące je rozwiązania biznesowe pozwalają przedsiębiorstwu utrzymywać i stwarzać przewagę konkurencyjną wynikającą nie tyle z samego faktu bycia uczestnikiem biznesu elektronicznego, ale z tego, że aby nim się stać, marka musi dokonywać znaczącego i permanentnego podnoszenia własnej sprawności wewnętrznej. Problem aplikacji systemów i technologii informacyjnych w przedsiębiorstwach ma swoje bezpośrednie przełożenie na skalę makroekonomiczną, a więc stopień rozwoju całej gospodarki.