znaczącym celem niniejszej książki jest identyfikacja i analiza czynników ekonomiczno-społecznych wpływających na zawarcie jednostkowej umowy ubezpieczenia na życie i jej kontynuację poprzez kolejne lata. Praca składa się z kilku rozdziałów. Rozdział pierwszy stanowi wprowadzenie do tematyki ubezpieczeniowej, systematyzuje pojęcia z zakresu ubezpieczeń i ubezpieczeń na życie, pokazuje ich klasyfikację i typy dystrybucji. W kolejnym rozdziale opisano modele rynkowych zachowań klientów, a w szczególności na rynku indywidualnych ubezpieczeń na życie. Rozdział trzeci demonstruje metody przygotowania i przeprowadzenia badań ankietowych, dobór próby badawczej, sposoby opracowania i prezentacji zebranych informacji. Na dodatek pokazano tu ponadto charakterystykę próby badawczej, a także wykorzystanie metody analizy danych i zastosowane wskaźniki. W ostatnim rozdziale przedstawiono funkcjonalne możliwości zastosowania wyników badania, koncentrując się na relacjach pomiędzy klientem a pośrednikiem ubezpieczeniowym i zakładem ubezpieczeń na życie. Zaprezentowano na dodatek wyznaczonia dotyczące budowy produktów ubezpieczeniowych, a także metodologii badań w zakresie zachowania konsumenta na rynku ubezpieczeń na życie. Monografia skierowana jest do wszystkich zainteresowanych problematyką funkcjonowania rynku ubezpieczeniowego. Praca uwzględnia stan prawny z 2011 r.