Obyś prowadził wyłącznie nudne projekty!
"Mój pierwszy własny projekt" - to brzmi ekscytująco, a niekoniecznie powinno. Każda organizacja dąży do tego, żeby środowisko, w którym prowadzi się projekty, było tak przewidywalne, jak to tylko możliwe. W dążeniu do biznesowego celu chodzi bowiem o to, żeby dotrzymywać prognoz kosztów i terminów, w stu procentach realizować plany sprzedażowe, utrzymywać jakość na poziomie zdefiniowanym przez klienta, a zespół projektowy zachować w dobrej formie psychicznej. Nikt nie marzy o tym, żeby projektem rządziły chaos, presja czasu i nieznośny stres. Niestety, zbyt nieraz tak właśnie się dzieje, niezwykle gdy pracą ludzi wyróznionych do wykonania zadania kieruje mniej doświadczony project manager. Jeśli jest zdolny i ambitny, ma szansę ukończyć powierzone sobie zadanie, jednak przy tym sporo się namęczy on sam i podlegający mu zespół... Na szczęście można prościej, łatwiej, spokojniej, kierując się nietrudnymi praktykami proponowanymi poprzez Marcina Żmigrodzkiego.
W myśleniu projektowym kluczowe jest właściwe planowanie. Dlatego autor tego poradnika, project manager z kilkunastoletnim doświadczeniem, reprezentuje takie właśnie podejście do tematu. Prezentowaną poprzez siebie metodę wielokrotnie sprawdził osobiście w trakcie prac nad niewiele znaczącymi i średnimi projektami - takimi, jakie z reguły powierza się debiutantom. Całość jest czytelna i prosta do przełożenia na praktykę. Drugie wydanie książki wzbogacone zostało o omówienie tematu planowania jakości metodą Kano, kontrolę projektów metodą wartości wypracowanej, a także zarządzanie portfelem projektów. W poradniku Czytelnik wynajdzie także przydatne szablony typowo spotykanych dokumentów projektowych.
Opinie czytelników
Zbiór korzystnych praktyk na absolutny początek, ale w mojej ocenie książka najistotniej przyda się albo osobom, którzy w roli kierownika projektu zostali postawieni wbrew swojej woli i tym, którzy po prostu chcą wiedzieć, z czym to się je, co się za tą funkcją kryje i nie są zdecydowani, czy powinni iść tą ścieżką kariery.
anonim
Spis treści
Słowo wstępne
O autorze
Wstęp, czyli co zrobić, by realizacja projektów w końcu stała się nudna?
Prowadzenie projektu jest jak smażenie naleśników
Rozdział 1. Uzasadnienie projektu
ROI
Nie umożliwia porównanie projektów obfitych z niepokaźnymi
Nie umożliwia porównanie projektów długotrwałych z krótkimi
Nie uwzględnia struktury finansowania w czasie
Nie uwzględnia ryzyka i prawdopodobieństwa osiągnięcia określonego wyniku
Nie uwzględnia elastyczności decyzyjnej
NPV
Nie uwzględnia prawdopodobieństwa osiągnięcia określonego wyniku
Nie uwzględnia sprężystości decyzyjnej
Nie uwzględnia wartości niefinansowej projektu
IRR
Czas zwrotu inwestycji payback period
Jak ocenić błyskotliwość projektu?
Rozdział 2. Sponsor i otoczenie
Jestem kierownikiem projektu, czyli kim?
Gra w relacje
Zarządzanie nieprojektami (uwaga, spoiler!)
Żeglarzem, sterem i okrętem
Projektowa biedronka
Zarządzanie papierami
Rozdział 3. Zgromadź wiedzę
Musi boleć trochę na początku albo wyjątkowo na końcu, czyli o uruchamianiu projektu z głową
Rozdział 4. Zaplanuj zakres
Krok 1. Ustal koncepcję
Krok 2. Ustal strukturę prac
Krok 3. Ustal listę produktów
Krok 4. Podziel produkty na komplety robocze
Podsumowanie WBS-u
Gdy nie wiemy, czego chcemy, czyli o product backlogu
Rozdział 5. Uzgodnij jakość
Poczucie jakości, czyli sztuka kupowania lodówki
Rozdział 6. Wybierz zespół
marka to nie wioska smerfów, jak zatem założyć czerwoną czapkę Papy Smerfa?
Metoda 1. Na ignoranta
Metoda 2. Wsparcie
Metoda 3. Troska poza zakresem projektu
Metoda 4. Konsekwencja
Metoda 5. Porządek w chaosie
Metoda 6. Don Kichot
Rozdział 7. Zaplanuj harmonogram
Jak skrócić czas realizacji projektu?
Fast tracking
Crashing
Redukcja zakresu
Zdjęcie zadań ze ścieżki krytycznej
Zmiana kalendarza
zwiększenie motywacji zespołu
Stworzenie agresywnego harmonogramu (metoda łańcucha krytycznego)
Dlaczego projekty się spóźniają?
Bo ludzie robią niewłaściwe rzeczy
Bo zakres pełza
Bo prognozy są nierealne
Bo ludzie nie mają motywacji
Bo ludzie wykonują za dużo zadań naraz
Bo nikt nie chce podjąć decyzji
Dwa słowa o ścieżce krytycznej dla tych, którzy chcieliby zdobyć jakiś certyfikat
Maciupeńki krok 1. Narysujmy diagram sieciowy
Naprawdę śladowy krok 2. Marsz do przodu
Ostatni tyci krok 3. Powrót
Naprawdę ostatni krok 4. Wyznaczenie zadań krytycznych
Kilka krytycznych słów
Rozdział 8. Zaplanuj budżet
Rozdział 9. Przygotuj się na niespodzianki
Jak nie wpadać na te same drzewa przy drodze, czyli o uczeniu się na błędach
Rozdział 10. Kontroluj i komunikuj
15-minutowe spotkania
Wizualizacja zadań zespołu
Kontrola najwyższą formą zaufania, czyli daleko jeszcze, Papo Smerfie?
Techniki monitorowania projektu
Jak uratować projekt zmierzający ku klęsce?
dokładna kontrola stanu projektu, czyli wartość wypracowana
Rozdział 11. Gromadź wiedzę
Dzielenie się wiedzą na co dzień
Zamieniaj niespodziewanki na czynniki środowiska
Rozdział 12. Portfel projektów, czyli jak poukładać producenta, gdy mamy mnóstwo projektów
Role
Zasoby
Zarządzanie
Krok 1. Ustal, jaka praca jest projektem, i uzgodnij wzór karty projektu
Krok 2. Zrób listę projektów, zidentyfikuj sponsorów, skasuj sieroty
Krok 3. Organizuj spotkania komitetu sterującego co dwa tygodnie
Krok 4. Ustal typowy proces życia projektów
Krok 5. Stwórz plan portfela na najbliższy rok, tzw. Mapę drogową
Krok 6. Rozpocznij kontrolę projektów w portfelu
Krok 7. Zbieraj informacje
Rozdział 13. Szablony dokumentów
Karta projektu
Plan projektu
Szablon WBS
Lista kontrolna etapu planowania
Raport poprojektowy
Rejestr decyzji
Parę słów o certyfikatach w zarządzaniu projektami
warianty certyfikacji
Droga dojścia do certyfikatu
Podsumowanie
Literatura