Wraz ze zmianami zachodzącymi współcześnie w otoczeniu przedsiębiorstw, zmienia się forma i uwarunkowania pracy zespołowej. Z jednej strony, coraz większym problemem staje się dostęp do wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Z drugiej strony, zespół pracowników danego przedsiębiorstwa nie za każdym razem jest w stanie podołać wyszczególnionym zadaniom. Niezbędna jest współpraca międzyorganizacyjna, tworzenie zespołów złożonych ze specjalistów wielu współpracujących ze sobą organizacji. Inną przesłankę zmian w formie pracy zespołowej stanowi rozwój technologii teleinformatycznych, który umożliwił nowe, wirtualne formy komunikacji. Z tego powodu liczne organizacje decydują się na zmianę tradycyjnych form pracy zespołowej na zespoły wirtualne.
Książka niniejsza, poza prezentacją cyklu komunikacji w zespołach wirtualnych, stara się udzielić odpowiedzi na pytanie: jak projektować system komunikacji zespołu wirtualnego, aby osiągnąć wysoką wydajność jego działania. W kolejnych rozdziałach przedstawiono jednocześnie teoretyczne, jak i poręczne aspekty funkcjonowania systemu komunikacji i jego projektowania w zespołach wirtualnych, będące wynikiem obserwacji poczynionych podczas pracy autora w tych zespołach i prowadzonych wywiadów z kierownikami zespołów, jak jeszcze badań ankietowych zrealizowanych wśród członków tych zespołów.
Książka adresowana jest jednocześnie dla praktyków – osób współpracujących biznesowo w środowisku wirtualnym, organizatorów i kierowników zespołów wirtualnych, jak ponadto dla studentów kierunków ekonomicznych i informatycznych podejmujących w ramach studiów zagadnienia komunikacji.
Wstęp
Rozdział 1. Zespoły wirtualne jako nowa forma organizacji pracy
1.1. Istota i klasyfikacja zespołów pracowniczych
1.2. Specyfika zespołów wirtualnych
1.3. Mocne strony i wady zespołów wirtualnych
1.4. Determinanty skuteczności pracy zespołów wirtualnych i sposoby jej oceny
Rozdział 2. System komunikacji w zespole wirtualnym
2.1. Istota procesu komunikacji
2.2. Specyfika procesu komunikacji w zespole wirtualnym
2.3. System komunikacji w zespole wirtualnym
2.4. Rozwiązania strukturalne systemu komunikacji w zespole wirtualnym
2.5. Wpływ systemu komunikacji na produktywną pracę zespołu wirtualnego
Rozdział 3. Projektowanie systemu komunikacji w zespole wirtualnym
3.1. Istota i znaczenie procesu projektowania systemu komunikacji
3.2. Wybrane podejścia metodologiczne w projektowaniu systemów komunikacji
3.3. Proces projektowania systemu komunikacji w zespole wirtualnym
3.4. Wybrane metody i narzędzia projektowania systemu komunikacji w zespole wirtualnym
3.5. Analiza systemu komunikacji w zespole wirtualnym jako ważny procesu projektowego
Rozdział 4. Przykład funkcjonalny użycia metody projektowania systemu komunikacji w zespole wirtualnym
4.1. Przesłanki projektowania systemu komunikacji w badanym zespole wirtualnym
4.2. Przebieg procesu projektowego
4.3. Porównanie efektywności pracy zespołu przed i po zaimplementowaniu metody projektowania systemu komunikacji
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel