Asuna nadal nie odzyskała przytomności. Kazuto podejrzewa, że ma to związek z „ALfheim Online”, grą VRMMO, która w ostatnim czasie zdobyła wielką popularność wśród graczy. Nad wyraz realistyczny świat ALO w niczym nie ustępuje wirtualnej rzeczywistości SAO. Dzięki dynamicznym walkom, występowaniu magii i zaimplementowaniu „silnika lotu”, który umożliwia luźne poruszanie się w powietrzu, ALO przyciąga całe rzesze użytkowników. Żeby uratować ukochaną, Kazuto po raz kolejny zakłada na głowę NerveGear. Przybiera swoje stare i sprawdzone imię, Kirito, i loguje się do wirtualnego świata. Jako przedstawiciel rasy Spriggan wyrusza do miejsca uwięzienia Asuny – do Drzewa Świata, które jest ostatecznym celem wszelkich graczy! Po drodze, na skutek intrygi uknutej przez wojowniczą rasę Salamander, Kirito staje w obliczu śmiertelnego niebezpieczeństwa. Na szczęście dzięki pomocy Leafy, wróżki z rasy Sylfów, oraz Yui, Wróżki Nawigacyjnej, udaje mu się ujść z życiem. Wreszcie dociera do stóp Drzewa Świata. A tam, w chwili najcięższej próby, wychodzi na jaw, kim tak naprawdę jest jego nowa towarzyszka, Leafa.