trudne sytuacje społeczne" to pomoc terapeutyczna wspierająca dorosłych w przygotowaniu dzieci do konstruktywnego radzenia sobie w sytuacjach problemowych. Praca z zestawem kreuje okazję do pogłębionej refleksji nad pożądanymi sposobami rozwiązywania napotykanych trudności i uczy przyjmowania perspektywy innych osób.
zestaw mieści 48 kart przedstawiających przykładowe zdarzenia, jakie mogą mieć miejsce w domu. Karty dedykowane są w szczególności dla dzieci z trudnościami w rozumieniu sytuacji społecznych, z reguły dla osób z autyzmem i zespołem Aspergera.
DLA KOGO?
Zawartość tematyczna zestawu jest dostosowana do pracy z dziećmi klas 1–3 szkoły podstawowej. Niektóre zagadnienia można jednak z powodzeniem omawiać równocześnie z młodszymi, jak i starszymi dziećmi – jest to uzależnione od poziomu funkcjonowania społecznego dzieci i ich bieżących potrzeb.
KIEDY?
skomplikowane sytuacje społeczne można zastosować na różne sposoby:– podczas zajęć jednostkowych z dzieckiem (w trakcie terapii pedagogicznej lub psychologicznej),
– w domu jako pomoc początkującą rozmowę rodzica z dzieckiem,
– w trakcie lekcji wychowawczych w szkole, zajęć w świetlicach socjoterapeutycznych,
– podczas lekcji etyki.
linia jest przeznaczona terapeutom, psychologom, pedagogom, wychowawcom pracującym z dziećmi i rodzicom, którzy, przez szczere rozmowy, chcieliby nauczyć swoje pociechy sposobów rozwiązywania trudności oraz przybliżyć im możliwe zagrożenia. Pomoc służy jednocześnie do terapii, jak i rozmów w trakcie lekcji wychowawczej.
"Rozmawiam z dziećmi o sytuacjach w przestrzeni publicznej" to trzecia część z serii „nieprzystępne sytuacje społeczne" podpowiadająca dorosłemu, z jakimi trudnościami może spotkać się młody człowiek w rozmaitych miejscach przestrzeni publicznej i o czym warto z nim porozmawiać. Przedstawione sytuacje generujeją okazję do pogłębionej refleksji nad pożądanymi sposobami rozwiązania napotykanych problemów. Przez pytania nauczyciel (rodzic) pomaga identyfikować i nazywać uczucia, przekonania i prezentowane postawy dziecka wobec zaistniałych trudnych sytuacji. Pobudza do rozmów o wywołanych poprzez problematyczne zdarzenia emocjach, np. O złości, żalu, strachu, wstydzie, zazdrości, niepokoju, rozczarowaniu, lęku czy niepewności. Dla nauczyciela zaś pomoc ta jest źródłem informacji o trudnościach, których na co dzień doświadcza dziecko.
Tematy zamieszczone w publikacji uczą dzieci przeprowadzania analizy konsekwencji wyborów i związanych z nimi wątpliwości. W zestawie znajdują się dwa typy tematów:
– mobilizujące do nawiązania kontaktu z drugim człowiekiem, namawiające do budowania wypowiedzi i przyjmowania perspektywy innych osób (np. „Nie jesteś zadowolony z fryzury, jaką zrobił ci fryzjer"),
– namawiające dziecko do samodzielnego odnalezienia rozwiązania (np. „Stoisz w autobusie. Uchwyty do trzymania są zbyt wysoko").r>Odtwarzanie trudnych sytuacji pozwala na przedstawienie akceptowanych norm i zasad społecznych. Rolą dorosłego jest udzielenie dziecku wsparcia w dostrzeżeniu i zrozumieniu osiągalnych konsekwencji tak, żeby ostatecznie mogło ono samodzielnie podjąć świadomą decyzję, jak wyjść z zaistniałej sytuacji.
Anna Kuziel-Kalina - pedagog specjalny. Posiada wieloletnią praktykę w zakresie terapii i edukacji dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a także z dorosłymi z upośledzeniem umysłowym oraz zaburzeniami psychicznymi. W pracy terapeutycznej szczególną uwagę koncentruje na rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych i społecznych. Ukończyła pedagogikę rewalidacyjną o specjalizacji oligofrenopedagogika i studia podyplomowe pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
Tytuł skomplikowane sytuacje społeczne część 3 Autor Anna Kuziel-Kalina Wydawnictwo Wir EAN 9788365423139 ISBN 9788365423139 Kategoria Książki\Logopedia,Pedagogika,Dydaktyka Rok wydania 2017