Nastanie logiki wolnego rynku, a wraz z nią zdominowanie życia publicznego poprzez zasadę konkurencji miało – zgodnie z założeniami liberałów gospodarczych – skutkować rozmaitością nie tylko ofert konsumpcyjnych, lecz także idei, stylów życia, religii, koncepcji politycznych i wreszcie modeli kulturowych.
Konkurencja nie prowadzi wcale do różnorodności,niejednokrotnie kończy się standaryzacją obecnych w społecznym obiegu ofert, widać to wyraźnie na przykładzie programów telewizyjnych. W innych dziedzinach życia społecznego jest podobnie – partie polityczne, które niby się kłócą, a właściwie ich oferta programowa niedużo się różni; programy informacyjne mówiące tym samym głosem; repertuar kin lansujących te same filmy; muzyczne przeboje, które są takie same we wszelkich stacjach radiowych.
Rynek przeważnie proponuje takie towary, na które jest największe zapotrzebowanie. W ramach logiki rynkowej „mniejszościowe" oferty stają się po prostu nieopłacalne. Cykl eliminacji z rynku ofert mniej komercyjnych i mniej lubianych można nazwać cenzurą rynkową.
W takich warunkach pewne poglądy, style życia czy wartości nie mogą się przebić do szerszej publiczności. Wszystkie zawarte w tej książce artykuły mogą nie tylko pobudzić „wyobraźnię socjologiczną" i ukazać realną zasobność zachowań kulturowych w społeczeństwie zdominowanym poprzez charakterystyczne schematy nowoczesnania, ale także ułatwić spojrzenie z dystansem na oficjalne normy i wzory kulturowe.
Dlatego kierowana jest ona nie tylko do socjologów, kulturoznawców i innych badaczy życia społeczno-kulturowego, lecz także do wszystkich tych osób, które chcą wyjść poza codzienny świat pozornie oczywistych praktyk.
Ze wstępu Piotra Żuka i Pawła Żuka Tytuł O różnorodności kulturowej w monokulturowej Polsce Autor Opracowanie Zbiorowe Wydawnictwo Oficyna Naukowa EAN 9788364363078 ISBN 9788364363078 Kategoria Nauki humanistyczne\Socjologia liczba stron 256 Format 14.8x22.5x2.5 cm Rok wydania 2014 Oprawa Twarda Wydanie 1 Waga 0.386 kg