Prezentowana praca jest poświęcona ekonomiczno-finansowym aspektom funkcjonowania przedsiębiorstw w obszarze sportu, turystyki i rekreacji. Opracowanie zawiera komponenty analizy z szeroko rozumianego biznesu sportowo-turystycznego w Polsce.
Należy zaznaczyć,aktualnie nie jest dostępnych niemało opracowań na ten temat, a jeśli nawet są to raczej dotyczą poszczególnych zagadnień aniżeli całościowego, kompleksowego potraktowania. Na tym tle niniejsze opracowanie uzupełnia lukę sprowadzającą się do nikłej wiedzy dotyczącej ekonomiczno-finansowej strony sektora sportu, turystyki i rekreacji.
Przy czym coraz aktualniejsze staje się to, że obszar sportu, turystyki i rekreacji musi być traktowany jak każdy inny sektor gospodarki z uwzględnieniem jego specyfiki polegającej na tym, że trzeba realizować równanie: znaczne środki finansowe – szczególnie dobre wyniki gospodarcze – jeszcze obszerniejsze przychody.
stanowczym celem opracowania jest prezentacja, analiza i ocena problemów ekonomiczno-finansowego funkcjonowania przedsiębiorstw w sferze sportu i rekreacji. Podstawowa hipoteza badawcza zmierza do tego:W jaki sposób przedsiębiorstwa i producenta sektora sportu, turystyki i rekreacji realizują na rynku wolno-konkurencyjnym, w warunkach konkurencyjności międzynarodowej zadania i cele przeznaczone dla podmiotów charakterystycznych dla gospodarki rynkowej.
Jakie warunki powinny być spełnione, aby spełnić wymagania stawiane poprzez oczekiwania rynkowe dla przedsiębiorstw z obszaru sportu, turystyki i rekreacji? Jakie powinny być zasady i możliwości finansowania przedsiębiorstw z tego obszaru w Polsce? W pracy zostały wykorzystane podstawowe metody badawcze takie jak: analiza, dedukcja czy wnioskowanie logiczne.
Stały się one potrzebne do oceny ta-kich zjawisk jak: konkurencyjność, rentowność, czy analiza finansowa w przedsiębiorstwie. Praca ma charakter przeglądu usprawniającego studiowanie i szybkie odnajdowanie kluczowych pojęć, formułowanie sytuacji problemowych i poszukiwanie odpowiedzi na nurtujące pytania.
Jej struktura została ułożona w sposób zapewniający jasność i logiczność przyjętych analiz. W rozdziale pierwszym zostały omówione podstawowe pojęcia z zakresu podejmowania działalności przedsiębiorczej.
Omówiono klasyfikacje i podstawowe problemy związane z wyborem formy prawnej działalności gospodarczej. Rozdział drugi poświęcono analizie przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji. Zostały w nim omówione podstawy przewagi konkurencyjnej oraz czynniki wpływające na konkurencyjność.
W rozdziale trzecim została scharakteryzowana problematyka analizy ekonomicznej. Zostały tam omówione w pierwszej kolejności pojęcie, istota, zakres, a także obszary analizy ekonomicznej. W rozdziale czwartym została podjęta problematyka sposobów finansowania działalności przedsiębiorstw z zróżnicowanych źródeł.
Rozdział piąty obejmuje problematykę i obszary analizy przedsiębiorstwa w otoczeniu fiskalnym. Zostały w nim podkreślone podstawowe elementy istoty podatku, ich oraz formy opodatkowania podmiotów gospodarczych.
W rozdziale szóstym został przedstawiony problem znaczenia biznes planu w działalności przedsiębiorstwa. Zostały scharakteryzowane komponenty istotne biznes planu oraz znaczenie ryzyka w jego tworzeniu. Rozdział siódmy został poświęcony roli i zadania analizy ekonomicznej w ocenie przedsiębiorstwa.
W ten sposób został uzupełniony i pogłębiony rozdział III. Rozdział VIII ocenia działalność gospodarczą przedsiębiorstw w obszarze STiR. Poddane analizie problemy nie tworzą kompendium wiedzy podstawowej z zakresu ekonomii i analizy ekonomiczno-finansowej.
Są to tylko wybrane, znaczące kwestie stanowiące istotę omawianych zagadnień i jak każdy dobór wynikający z celów i ograniczeń, mogą wytwarzać potrzebę szerszego ich poznawania poprzez czytelnika. Jego adresatami są najczęściej studenci kierunków wychowanie fizyczne i sport, którzy oznajmiając potrzebę zaistnienia tego rodzaju opracowania spowodowali, że powstała dla ulepszonej współpracy uczących i studiujących.
Podręcznik jest pracą pracowników Katedry Organizacji, ekonomii i zarządzania Wydziału Wychowania |Fizycznego AWF Józefa Piłsudskiego w Warszawie, którzy wytwarzając poszczególne fragmenty książki, wnieśli równocześnie własne pomysły i przemyślenia, jak i ujęcia problemów które można odnaleźć w istniejących podręcznikach z tej dziedziny wiedzy.
Autorzy opracowania mają nadzieję, że taka prezentacja materiału i zagadnień ułatwi poznawanie i zrozumienie podstawowych kwestii dotyczących ekonomii sportu i podejmowania działalności gospodarczej w sporcie, turystyce i rekreacji i stanie się podstawą szerokiej wymiany poglądów na temat fachowego podejścia do przedsiębiorstw funkcjonujących w obszarze sportu, turystyki i rekreacji.