Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi to dogłębny i poparty wieloma przykładami przewodnik po ergonomicznej stronie tworzenia cyfrowych dzieł kultury podany przez ich twórców, którzy opowiadają o tym czym się znamionuje demo, gra tekstowa, chiptune, magazyn dyskowy, dankowy mem, fejsbuczany status, generator, hipertekst, gra czy conditional arts, Piotrowi Mareckiemu opowiadają Jakub „Argasek” Argasiński, Zenon Fajfer, Paweł Janicki, Leszek Onak, Łukasz Podgórni, Michał „Bonzaj” Staniszewski, Łukasz „Zenial” Szalankiewicz, Wiesławiec deluxe, Yerzmyey oraz Krzysztof A. Ziembik.
Powiesz, że serce kultury cyfrowej bije na Zachodzie, z reguły w Stanach Zjednoczonych, gdzie najszczególniej rozwinęła się technika informatyczna. Z jednej strony rzeczywiście tak jest, ale istnieją też lokalne podejścia, nierzadko szczególnie oryginalne i niezrównane w hegemonicznym centrum. Taka kultura cyfrowa nas interesuje i taką właśnie lokalną narrację obraliśmy.
„Posługując się historią mówioną, Gatunki cyfrowe proponują znakomity wgląd w potężny wycinek praktyk zlokalizowanych w dosyć skrupulatnie wskazanym miejscu i czasie – a nieraz związanych także z potężnymi platformami (Commodore, Atari, Amiga, ZX Spectrum), które są dzisiaj przedmiotem kulturowej nostalgii i przeżywają swoisty renesans”.
Z recenzji dr hab. Anny Nacher
Piotr Marecki – kulturoznawca, firma i wytwórca utworów cyfrowych. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego i wykładowca na łódzkiej filmówce. Postdok na Massachusetts Institute of Technology (2013–2014). Jest autorem albo współautorem m.in. Tomu literatury generatywnej 2X6 (2016), Wierszy za sto dolarów (2017) napisanych poprzez Mechaniczne Turki Amazona oraz konceptualnego Sezonu grzejnego (2018). Prowadzi UBU lab na UJ.