Władza misjonarzy to książka o misjonarskim zapale zmieniania świata i o kryzysie świeckiej religii towarzyszącej liderom nowych technologii, o ich świętokradztwach i sprofesjonalizowanej pokucie mającej przywrócić harmonię technicznego raju na ziemi z Alphabetem, Metą, Apple i TikTokiem w roli głównej.
Także o skruszonych inżynierach, żałujących każdej chwili, którą poświęcili na wymyślanie uzależniających algorytmicznych rozwiązań na naszych smartfonach i komputerach. Gdy technika, rynek i konkurencja stawały się religią, szefowie firm nowych technice i mediów zostawali misjonarzami Nowego Technooświecenia.
Facebook (Meta) i Google (Alphabet) – organizacje o silnych kosmologiach – „emanowały boskością" i instrumentalnie wykorzystywały „święte" wartości, takie jak sprawiedliwość. Współczesne etyczne katastrofy big tech i „zmierzch technobogów" oznaczają kryzys legitymizowania poprzez świecką religię ich niewinności, sprawczości i bezkarności.
Zanika wiara w ich korzystne intencje i neoliberalną sakralizację rynku. Upada imperatyw „policzalności wszystkiego", dostrzegana jest fasadowość języka świeckiej religii i ujawniane są „fałszywe metafory".
Na horyzoncie widać jednak świt nowego technouniwersum. Na gruzach „świętego przymierza" pomiędzy użytkownikiem a big tech rodzą się świeże wizje i mity. Już nie „naprawy świata", lecz „poprawy" człowieka, a czasem jego zastępowania, jak w wypadku „generatywnej sztucznej inteligencji".
Prof. Dr hab. Jan Kreft (Politechnika Gdańska). Kierownik Centrum Badań nad Zarządzaniem Algorytmicznym. Wieloletni dziennikarz i korespondent zagraniczny, menedżer zarządzający firmami mediów i nowych technice.
Autor kilkunastu książek, między innymi: Władza platform, Władza algorytmów, Za fasadą społeczności, Koniec dziennikarstwa, jakie znamy.