Współczesność daje możliwość poznawania wielu rozmaitych kultur, jednak doświadczanie międzykulturowości nieraz bywa wyzwaniem dla osób pochodzenia żydowskiego. Wymaga przezwyciężenia wielu trudności, lecz też przyczynia się do rozwoju.
Symboliczną inspiracją do podjęcia badań stała się historia Łodzi – miasta, które w początkach swojego istnienia było związane z kulturą żydowską. Autorka przeprowadziła je w orientacji jakościowej, a do analizy skategoryzowanego materiału opracowała metodę językowo-narracyjną.
* Kwestie zróżnicowania kulturowego i jego pedagogicznych konsekwencji nigdy nie były tak wyraziste, jak dziś. Autorka dotyka ważnego zagadnienia związanego z obecnością Żydów w Polsce. Jej badania nakładają się na renesans odzyskiwanej tożsamości w wymiarze społeczno-kulturowym.
Wielu młodych ludzi, niejednokrotnie wbrew niesprzyjającym okolicznościom, odkrywa swoje kulturowe korzenie, nadając im znaczenie w kreowanej tożsamości. Odgrywa to znaczną rolę w konstruowaniu dojrzałej tożsamości społeczno-kulturowej w końcowej fazie adolescencji.
Walorem monografii jest ukazanie problematyki w warunkach łódzkiego genius loci. Autorka umiejętnie wykorzystuje swój potencjał intelektualny oraz dostępne zasoby. Zaprezentowane w publikacji badania stanowią doskonały przykład podejścia interdyscyplinarnego przez użycie wybranych aspektów gramatyki komunikacyjnej i narratologii – obecnych w językoznawstwie i literaturoznawstwie – w analizach z zakresu nauk społecznych, w głównej mierze pedagogiki.
Autorka znamionuje się ponadprzeciętną wnikliwością i refleksyjnością, co jest wyjątkowo stanowcze w badaniach jakościowych. Wyśmienicie panuje nad prowadzoną poprzez siebie narracją, trafnie operuje słowem, będąc dokładną w wyrażaniu myśli, a nade wszystko komunikatywną.
Z recenzji PROF. DR. HAB. MIROSŁAWA SOBECKIEGO