Monografia Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego jest pierwszym kompleksowym opracowaniem poświęconym produktywności pisania. Demonstruje jej istotę i złożoność, a także rolę, jaką odgrywa w procesie kształcenia językowego oraz omawia proces jej rozwijania, a także objaśnia sposoby kontroli stopnia opanowania kompetencji tekstotwórczej.
Całości dopełnia szczegółowy scenariusz lekcji kształcącej umiejętność opisywania przedmiotów, pokaźna bibliografia, indeks osobowy i aneksy zawierające rozwinięcie niektórych zagadnień. Można tu znaleźć odpowiedzi nie tylko na pytania, jak uczyć pisania i jak je testować, lecz także – po co go uczyć.
Ukazują dobitnie, iż jest ono obligatoryjne w całym procesie opanowywania polszczyzny i musi posiadać stałe miejsce w programach nauczania. Tom jest adresowany przede wszystkim do uczących (się) języka polskiego jako obcego, ale może służyć również uczącym (się) polszczyzny jako języka odziedziczonego (poza Polską) oraz drugiego (jako komponentu języka szkolnej edukacji w kraju).
Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego jest pracą wyjątkową i stanowi niezbędne kompendium wiedzy na temat nauczania skuteczności pisania nie tylko cudzoziemców. Początkujący nauczyciele znajdą w tej publikacji podpowiedź, jak uczyć pisania polskich wypowiedzi wysokojakościowych, doświadczeni zaś zostaną zaproszeni do skonfrontowania swoich dotychczasowych doświadczeń z ustaleniami i wskazówkami Autorki, snucia refleksji nad zaproponowanymi rozwiązaniami i do wdrożenia wielu Jej pomysłów.
Dla wszelkich będzie to pasmo przyjemności czytelniczych i zachęta do poświęcenia większej uwagi pisaniu w realizowanym poprzez nich procesie dydaktycznym. To praca niezmiernie erudycyjna, napisana ładnym językiem, odznaczająca się oryginalnym stylem i elegancją wysłowienia.
Stanowi nieszablonową kopalnię wiedzy glottodydaktycznej podanej ze znawstwem i pasją. (z rec. Dr hab. Anny Dunin-Dudkowskiej, prof. UMCS) Ewa Lipińska – dr hab., profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego.
W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują̨ się̨ sprawy Polonii oraz dydaktyka języka polskiego jako obcego i odziedziczonego, a w szczególności nauczanie pisania. Autorka i współautorka licznych publikacji (monografii, artykułów i podręczników do nauki języka polskiego jako obcego), prac popularnonaukowych, a także recenzji oraz współredaktorka wielu opracowań naukowych, jak np.
Język ojczysty, język obcy, język drugi (2003), Polskość w Australii (2013), ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego (2005), Pisać jak z nut (2016), Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach heterogenicznych (2019), a także Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy (2021).
Prowadziła liczne szkolenia dla uczących języka odziedziczonego we współpracy z instytucjami i stowarzyszeniami polonijnymi działającymi w kraju i za granicą. Poprzez dużo lat współpracowała z Państwową Komisją ds.
Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Odznaczona srebrnym Krzyżem Zasługi, a także Medalem Komisji Edukacji Narodowej.