Powstanie tej publikacji poprzedziła głęboka refleksja autora w kierunku opracowania większej ilości scenariuszy zajęć, zgodnych z tematyką lekcji, zamieszczoną w programie nauczania dla klas IV–VIII szkoły podstawowej „Ruch – zdrowie dla każdego 2".
Jest to ukłon w kierunku nauczycieli wychowania fizycznego, nad wyraz zaś tych, którzy wybrali mój program i realizują go w swoich szkołach. Mam nadzieję, iż poradnik ten ułatwi pracę wszystkim nauczycielom wychowania fizycznego, korzystającym z niniejszego kompendium.
Opracowanie to adresuję również do studentów wychowania fizycznego oraz innych kierunków pedagogicznych, studiujących metodykę wychowania fizycznego i odbywających szkolne praktyki pedagogiczne. Wielokrotnie, prowadząc praktyki pedagogiczne studentów wychowania fizycznego, zauważyłem, iż tego typu literatura jest szczególnie poprzez nich pożądana.
pomiędzy innymi także i temu służy to opracowanie. Poradnik mieści mocne jednostki tematyczne, zawarte w osiemnastu aktywnościach fizycznych, występujących w rocznych planach pracy klas IV–VIII, a także w planach pracy zajęć do wyboru.
Przedstawiono tu spory wy-bór charakterystycznych szkolnych aktywności fizycznych, takich jak: piłka nożna, pił-ka ręczna, unihokej, gimnastyka, lekkoatletyka z atletyką terenową, tenis stołowy, gry i zabawy ruchowe, gimnastyka korekcyjna, pływanie, a także edukacja zdrowotna.
odnajdziemy tu także aktywności mniej , a także progresywne formy ruchu, jak: nordic walking, aerobik, trening pila-tes, ultimate frisbee, korfball czy dart. W scenariuszach oprócz tematu wskazano zadania szczegółowe w zakresie postaw, umiejętności i produktywności oraz wiadomości.
w dodatku w konspektach uwzględniono metody, formy, przyrządy i przybory wykorzystane na lekcji. Przy poszczególnych scenariuszach zajęć przekazany został numer strony, wskazujący na potężny temat zamieszczony w planie pracy w programie nauczania.