e-ISBN: 978-83-233-8696-4 Pedagogika jest nauką równocześnie teoretyczną, jak i poręczną. Poszukiwanie i analizowanie związków pedagogiki ogólnej z teorią i praktyką dydaktyczną pozostaje wciąż aktualnym i nadal niewystarczająco zbadanym zagadnieniem we współczesnej literaturze ogólnopedagogicznej i dydaktycznej.
Wydaje się, iż obie podstawowe nauki pedagogiczne, którymi są pedagogika ogólna i dydaktyka ogólna, mogą być dla siebie bardziej funkcjonalne. Podejmowanie prób wiązania tych dyscyplin naukowych w teorii oraz praktyce edukacyjnej może przynosić korzyści poznawcze i funkcjonalne, z jednej strony skutkować wzbogaceniem wiedzy ogólnopedagogicznej i dydaktycznej, z drugiej natomiast dostarczać mocnych rozwiązań badaczom pedagogicznym, pedagogom, nauczycielom i wychowawcom.
Inspiracją do stworzenia niniejszego tomu była chęć ukazania teoretycznych i poręcznych powiązań między pedagogiką ogólną a teorią i praktyką dydaktyczną równocześnie w sferze możliwości, jak i praktycznych realizacji.
(Ze Wstępu)