Sukces producenta na konkurencyjnym rynku zależy od jej zdolności dobrania się do ciągłych zmian w otoczeniu. Badania wskazują, iż organizacje muszą być bardziej elastyczne, przedsiębiorcze i postępowe, mieć zdolność prędkiego adaptowania się,efektywnie funkcjonować w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się warunkach rynkowych [Parker and Bradley, 2000; Valle, 1999].
równocześnie w literaturze jak i w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstw niemało uwagi poświęca się zagadnieniom przedsiębiorczości i progresywności. Przedsiębiorczość zespaja się z takimi pojęciami, jak: inicjatywa, obrotność, zaradność czy kreatywność.
Kojarzą się z nią takie określenia, jak dynamiczność i zmiana. Przedsiębiorczość jest zaprzeczeniem takich pojęć, jak „powtarzalność" czy „naśladownictwo". Wśród cech orientacji przedsiębiorczej o szczególnym znaczeniu w funkcjonowaniu poszczególnych organizacji wymienia się także innowacyjność i proaktywność.
Innowacje zajmują szczególne miejsce wśród czynników sukcesu przedsiębiorstw. Na znaczenie innowacji w tym aspekcie wskazują autorzy wielu prac, m.in. J. Kay, G. Hamel, C.K. Prahalad, M. Porter, H. Simon i in.
[Poznańska, 2006]. Podstawowym celem wprowadzania innowacji jest w istocie rozwój przedsiębiorstwa. Dążąc do tego celu, przedsiębiorstwo realizuje szereg celów pośrednich, jakimi są m.in.: dobranie do zmian otoczenia, osiągnięcie wyższej jakości produktów, wzrost konkurencyjności, unowocześnienie procesów wytwórczych, podniesienie wydajności i jakości pracy, poszerzenie rynku odbiorców, rozwój działań marketingowych, podniesienie prestiżu firmy, rozszerzenie ogólnej sprawności i produktywności działania, poprawa warunków i bezpieczeństwa pracy i in.
[Pomykalski, 1997].