Burzliwe otoczenie rynkowe wyznacza nowe mechanizmy funkcjonowania przedsiębiorstw. To, iż przedsiębiorstwa konkurują modelami biznesu, już dawno stało się faktem. Dzisiaj nie chodzi już o posiadanie modelu biznesu, lecz o umiejętne jego konfigurowanie w spójności ze strategią i procesami biznesowymi.
Model biznesu staje się podstawowym atrybutem dynamicznie zmieniającego się i wytwarzającego z otoczeniem pewną całość przedsiębiorstwa. Umiejętność konstruowania produktywnych modeli biznesu powinna być kluczową kompetencją współczesnego menedżera.
Dlatego projektowanie sprawnych modeli biznesu powinno być jednym z wyraźnych obszarów eksploracji naukowych w naukach o zarządzaniu i praktyce biznesowej. Jako że zmieniają się paradygmaty zarządzania w wyniku radykalnych zmian zachodzących w biznesie, znacznym czynnikiem staje się kreowanie rynku w kierunku tworzenia nowej wartości zamienianej na zyski przedsiębiorstwa.
Stąd rentowność przedsiębiorstwa to także rentowność jego modelu biznesu. Rentowność modelu biznesu będzie wyrażać się taką jego konfiguracją, która uruchomiona poprzez zastosowanie optymalnych mechanizmów strategicznych będzie dawać odpowiednią stopę zwrotu dla posiadającego dany model biznesu przedsiębiorstwa.
Monografia ta, odpowiadając na dużo tego typu pytań, wychodzi naprzeciw takim oczekiwaniom. Celem monografii jest omówienie wybranych zagadnień dotyczących projektowania i operacjonalizacji modeli biznesu zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i poręcznym.
Założenie, jakie przyświeca monografii, związane jest z przyjęciem tezy, iż dzisiejsze funkcjonowanie przedsiębiorstw warunkowane jest posiadaniem takiego modelu biznesu, który przy jego stosownej skalowalności, powtarzalności i dynamice pozwala przedsiębiorstwom produkować wyższą wartość na rynku, osiągać wysoką efektywność oraz rozciągliwie doprowadzać się do ciągłej zdolności do osiągania przewagi konkurencyjnej na rynku.