Współczesne organizacje stoją w obliczu gwałtownych i złożonych zmian w wielu dziedzinach życia gospodarczego. Gwałtowne zmiany w zakresie technologii w połączeniu z postępującą globalizacją przyczyniły się do powstania zjawisk, które były wcześniej praktycznie niesłychane lub występowały na istotnie mniejszą skałę: szybkiego rozpowszechniania się wiedzy, powstania nowych form organizacji opartych na sieciach.
Zmusza to współczesne firmy do poszukiwania nowych źródeł przewagi konkurencyjnej i strategii działania zapewniających przetrwanie i rozwój na rynku. Wyzwania związane ze współczesnym zarządzaniem wymagają innowacyjnego sposobu kierowania organizacjami i dostosowania ich do wymogów turbulentnego otoczenia.
Coraz pokaźniejszego znaczenia w osiąganiu pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa nabrało zarządzanie wiedzą. Prowadzi to do użycia nie tylko postępowych metod i koncepcji zarządzania,głównie zwrócenia większej uwagi na innowacyjność i kreatywność.
powoduje to, że podstawą budowania strategii współczesnego przedsiębiorstwa są kompetencje równocześnie menedżerów, jak i zatrudnionych pracowników, gdyż to oni decydują o sukcesie organizacji. Zmieniają się także oczekiwania stawiane kadrze kierowniczej, która staje się odpowiedzialna nie tylko za doskonalenie własnych kompetencji, lecz także za rozwój całego potencjału ludzkiego w organizacji.
rozciągliwość działania, a także ciągłe uczenie się decydują o konkurencyjności i rozwoju przedsiębiorstw. Szczególną rolę w organizacyjnym uczeniu się i zarządzaniu wiedzą odgrywa doskonalenie menedżerów.