Kategoria jakości stosowana jest w toczących się współcześnie dyskursach o gospodarce, polityce, edukacji, a także kulturze. Jej znaczenie wyróżnia się, mówiąc o „zarządzaniu jakością", o „doskonaleniu jakości", „poprawie jakości", „ocenie jakości", „mechanizmach zapewniania jakości", „wskaźnikach jakości", o „wewnętrznej i zewnętrznej ocenie jakości", „materiałach prawidłowej jakości".
Kategoria ta nabrała szczególnego znaczenia w analizach edukacyjnej działalności: jakości kształcenia, kontroli i ocenie jakości kształcenia. Nieodłącznie wiązana z rynkiem – produkcją i handlem oraz konkurencją określa także oczekiwania względem jednostkowych i społecznych systemów edukacji.
Przedstawiony niżej zbiór opracowań jest m.in. Wyrazem poszukiwań tych właściwości procesów edukacji, które stanowią o możliwościach zaspokajania widocznych potrzeb człowieka, m.in. Potrzeb gospodarczych, zwykle jednak poznawczego panowania nad nimi i kształtowania, czy też – równoważenia ich struktur i funkcji, właśnie poprzez jakość i mądrość edukacji.