Od 2005 roku – wraz z powstaniem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – nastąpił w polskim kinie renesans historii. Rodzime kino o historii stało się podstawą nowej narracji tożsamościowej i jednym z najważniejszych narzędzi odpowiedzialnych za budowę określonego obrazu przeszłości.
Filmy nierzadko stanowią nie tylko reprezentację przeszłych wydarzeń,również – za ich pośrednictwem – komentarz do aktualnej sytuacji społecznej czy politycznej, a ich produkcja jest motywowana ideologicznym zapotrzebowaniem.
posiadają przez to równocześnie kulturową, jak i polityczną nośność. Wychodząc z założenia, iż wszelkie pozafilmowe okoliczności mają wpływ na całościowy obraz kina, w Filmowym zarządzaniu pamięcią korzenie poszczególnych wątków filmowych sięgają realnych państwowych działań, wydarzeń, debat i dyskusji, a także czasem niełatwego do ujęcia „ducha czasów".
Z takiej analizy wyłania się obraz historii podatnej na polityczne aktualizacje oraz będącej poważną stawką w grze o pamięć zbiorową. Za świetny uważam już sam pomysł Magdaleny Urbańskiej, żeby przyjrzeć się Filmowemu zarządzaniu pamięcią.
Należy podkreślić, że było to zadanie bardzo skomplikowane, ponieważ wymagało namysłu nad zjawiskami znajdującymi się w gruncie rzeczy in statu nascendi, budzącymi silne emocje, uwarunkowanymi kwestiami politycznymi i tożsamościowymi.
Autorka wywiązała się z niego doskonale, proponując czytelnikom oryginalne, zajmujące i skuteczne ujęcie ciekawego ją zagadnienia, lecz także przybliżając i pogłębiając wiedzę o szeroko rozumianych relacjach kina, historii i polityki, polskiej kinematografii czy społecznym imaginarium.
Magdalena Urbańska napisała książkę niebanalną, oryginalną, mającą dużą wartość poznawczą, poruszającą problematykę o fundamentalnym znaczeniu dla polskiej kultury, oferującą czytelniczą przyjemność na zróżnicowanych poziomach.
[z recenzji prof. Dr. Hab. Piotra Zwierzchowskiego] Magdalena Urbańska – absolwentka wiedzy o teatrze, filmoznawstwa, a także studiów doktoranckich w zakresie nauk o sztuce na Uniwersytecie Jagiellońskim. Menedżerka kultury, producentka wydarzeń artystycznych, koordynatorka projektów kulturalnych.
Laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Zajmuje się współczesnym kinem polskim. Przedsięwzięcie jest realizowane ze środków pochodzących ze „Stypendium Twórczego Miasta Krakowa".