Kontrola i podnoszenie jakości stało się ważną strategią biznesową dla wielu organizacji, producentów, dystrybutorów, firm transportowych, organizacji świadczących usługi finansowe, czy opiekę zdrowotną.
Utrzymanie wysokiego poziomu jakości produktów albo usług zagwarantuje przewagę konkurencyjną. Sukces firm zależy od zadowolenia klientów i prawidłowego zarządzanie kosztami. W odniesieniu do firm produkcyjnych, zakres działań inżynierskich w przedsiębiorstwie to używanie w praktyce optymalnych mechanizmów zarządzania, popartych wiedzą o jakości, w zakresie zagadnień teoretycznych związanych m.in.
z organizacją zarządzania, ekonomią, statystyką, informatyką czy ekologią. Ale zakres działań inżynierskich łączy te teoretyczne kwestie z zagadnieniami użytecznymi dotyczącymi pomiędzy innymi technice, materiałoznawstwa, projektowania i konstruowania, metrologii czy systemów sterowania.
Niniejsza monografia przybliża wybrane problemy i kierunki rozwoju inżynierii produkcji jak i inżynierii jakości. Autorami rozdziałów są nauczyciele i absolwenci Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie.