Profesjonalizacja na rynkach usług finansowych i społecznych (w tym usług kultury, turystycznych i zdrowotnych) w ostatnich latach poskutkowała pogłębieniem asymetrii danych na tych rynkach. Na konsumenta w coraz pokaźniejszym stopniu wpływa profesjonalna i niejednokrotnie wątpliwa etycznie komunikacja marketingowa, przekazująca pozytywny i przyjazny wizerunek podaży tych usług.
w przypadku jakichkolwiek problemów nabywca często jest pozostawiony samemu sobie i - pomimo intensywnego rozwoju sieci instytucji wspierających go w walce o jego prawa - przeważnie pozostaje nieświadomy wyzwań, z jakimi konsoliduje się konsumpcja tych produktów.
Powyższe refleksje skłoniły grupę Autorów z wiodących ośrodków naukowych (krajowych i zagranicznych) do przygotowania przekrojowej monografii, poświęconej zagadnieniu obecności i ochrony konsumenta na rynkach usług finansowych i społecznych.
Niniejsza publikacja ukazuje problematykę bezpieczeństwa konsumenta, która wydaje się odgrywać coraz pokaźniejszą rolę w profesjonalizującej się gospodarce Europy. Monografia składa się z piętnastu rozdziałów, podzielonych na dwa obszary tematyczne.
Pierwszy jest poświęcony rynkowi usług finansowych, drugi - rynkowi usług społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem usług kultury, usług turystycznych i usług zdrowotnych. Poszczególne rozdziały stanowią wartościowe analizy wybranych aspektów funkcjonowania tych obszarów w kontekście ich wpływu nie tylko na bezpieczeństwo konsumenta, lecz także bezpieczeństwo przedsiębiorstwa.
Redaktorzy naukowi szczególnie dziękują Autorom za przedstawienie inspirujących wyników badań oraz nakłaniają Czytelników do poznania się z zawartością monografii, licząc, że opisane w niej zagadnienia choć w pewnym stopniu uzupełnią lukę wiedzy w tym obszarze badawczym.
Pragną w dodatku złożyć szczególne podziękowania Stowarzyszeniu Krzewienia Edukacji Finansowej, za wsparcie finansowe wydania tej wartościowej publikacji. Namawiają na dodatek do kontaktu z Autorami oraz Katedrą Badań Zachowań Konsumentów w Instytucie Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, w celu kontynuowania dyskusji nad sytuacją konsumenta na tych rynkach.