Inspiracją do badań nad tożsamością twórczo-pedagogiczną nauczyciela przedszkola w oparciu o teorię refleksyjno-transformacyjnego kształcenia było portfolio. Podjęty temat jest wsparciem dla badań nad jego rolą w kształceniu nauczycieli w kierunku refleksyjności.
Przedmiotem badań była twórczość pedagogiczna nauczyciela przedszkola zawarta w portfolio, która jest interpretacją zdobytych poprzez niego doświadczeń pedagogicznych, wyróżnia jego szczególną rolę, konieczność posiadania umiejętności refleksyjnego myślenia, działania w procesie edukacji dziecka w wieku przedszkolnym.
Celem badań było wykazanie znaczenia części portfolio, jakimi są dziennik refleksji i wywiady jakościowe, ukazanie roli, jaką odgrywa twórczość pedagogiczna w budowaniu tożsamości twórczo-pedagogicznej nauczyciela, Badania wykazały, iż twórczość refleksyjno-pedagogiczna ma szereg atutów, jest wsparciem w działaniach pedagogicznych nauczyciela, na skutek czego przyczynia się do budowania twórczej tożsamości.
Analiza twórczości pedagogicznej potwierdziła, iż zbieranie prac i dokumentacja doświadczeń w portfolio ułatwia studentowi, w przyszłości nauczycielowi funkcjonowanie w pedagogicznej rzeczywistości. Badania autorek dowodzą, że tworzenie portfolio, nauka pisania refleksji jest narzędziem usprawniającym działania pedagogiczne.
Metoda portfolio wspomaga proces uczenia się a towarzysząc nauczycielowi w pracy zawodowej staje się komentarzem dla praktyki własnej, aktem autointerpretacji, kreowaniem siebie. Dzięki twórczości pedagogicznej nauczyciel dokonuje ewaluacji swojej pracy, doskonaląc umiejętność samooceny.
generuje wewnętrzną motywację, rozwija umiejętności twórcze. Doskonali się pod względem organizacyjnym. Uczy się podejmować adekwatne decyzje, rozwiązywać problemy, interpretować sytuacje pedagogiczne.
Wszystko to wpływa na doskonalenie się nauczycielskiego warsztatu pracy, podążanie w kierunku profesjonalizmu. Z obserwacji wynika, że nauka pisania refleksji w obfitej mierze wzbogaca warsztat nauczycielski.
Portfolio wraz z jego komponentami zezwala na nauczycielowi uzupełnić brakujące ogniwo – dopasować wiedzę teoretyczną z praktyką. Usprawnia mu wejście do zawodu i późniejsze funkcjonowanie w obszarze pedagogicznym.