Głównym celem publikacji jest prezentacja wyników badań prowadzonych przez polskie pielęgniarki oraz nakreślenie perspektyw i kierunku rozwoju współczesnego pielęgniarstwa. Rozdział 1. Jakość opieki pielęgniarskiej.
Jakość świadczeń pielęgniarskich ocenianych z punktu widzenia świadczeniobiorcy oraz jej systematyczna analiza dają możliwość doskonalenia całego systemu ochrony zdrowia. Pacjenci oczekują poczucia bezpieczeństwa i chcą darzyć zaufaniem opiekujący się nimi personel.
jednostkowe, holistyczne i kompleksowe podejście do pacjenta i jego rodziny są niezbędne w profesjonalnej opiece. Rozdział 2. Opieka kliniczna i bezpieczeństwo pacjenta. W rozdziale przedstawiono wyniki badań naukowych pokaźnych w praktyce klinicznej.
Poruszono problem niedożywienia starszych pacjentów poddawanych operacjom chirurgicznym i stwierdzono niski wskaźnik korzystnych nawyków żywieniowych. Rozdział 3. Rozwój kompetencji i roli zawodowej pielęgniarek.
Autorzy przeprowadzili analizę przydatności symulacji medycznej w doskonaleniu umiejętności funkcjonalnych studentów i komunikacji w grupie. Rozdział 4. Badania nad stylem życia. Nawyki żywieniowe zaczynają kształtować się już we wczesnym dzieciństwie.
Istnieje zależność między częstotliwością spożywania posiłków oraz czasu poświęcanego na aktywność fizyczną a współczynnikiem masy ciała. Rozdział 5. Badania nad jakością życia w zdrowiu i w chorobie. Obecność kaszlu, duszności, zalegania wydzieliny i ucisku w klatce piersiowej znacznie ogranicza jakość życia chorych na POChP i zaburza ich funkcjonowanie w życiu codziennym.
Podobny wpływ ma obturacyjny bezdech senny. Ogólna subiektywna ocena jakości życia pacjentów wentylowanych w warunkach domowych znajduje się na niskim poziomie, natomiast kondycja psychiczna jest średnia.
Rozdział 6. Badania nad dopasowaniem do choroby. Istnieje korelacja pomiędzy akceptacją choroby a poziomem jakości życia osób z chorobą nowotworową albo limfocytarnym zapaleniem tarczycy. Pacjenci z nowotworem prostaty albo jądra wymagają pomocy i wsparcia w zakresie rozwiązywania trudności i problemów związanych z chorobą oraz wypracowania aprobujących postaw wobec choroby.