Kompetencja hermeneutyczna jest to rozumienie sensu subiektywnego i obiektywnego bądź interpretacja znaczeń. Niemieccy autorzy piszący na ten temat łączą tę kompetencję z empatią, rozumieniem dwoistości, dialogiem, odczuciem dystansu i bliskości, autorefleksją i innymi aspektami profesjonalnego przygotowania człowieka (pedagoga, opiekuna, nauczyciela, trenera) do pracy z innymi ludźmi.
Autorki widząc potrzebę poszerzenia katalogu kompetencji obecnych w programach kształcenia o kompetencje humanistyczne (hermeneutyczne) dokonały ich opisu i zbadały uwarunkowania umożliwiające włączenie tych kompetencji do obowiązujących programów kształcenia pedagogów, w celu podniesienia jakości, udoskonalenia i wzbogacenia ich przygotowania zawodowego.
Adresatami książki są typowo nauczyciele akademiccy podejmujący starania o powrót wartości humanistycznych do cyklu kształcenia pedagogów i innych profesji społecznych, lecz też studenci różnych specjalności pedagogicznych, a także czytelnicy zainteresowani własnym rozwojem i pogłębianiem kompetencji fachowych.